درخواست رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از کشورهای جهان: ممنوعیت‌های مسافرتی را بردارید

سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی،

سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، روز یکشنبه از شماری کشورهای جهان خواست تا «فوری» ممنوعیت‌های سفر مرتبط با سویه جدید جهش یافته ویروس کرونا موسوم به اومیکرون را لغو کنند.

رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود پس شناسایی ویروس اومیکرون گفت، ما از تمامی کشورهایی که ممنوعیت سفر را برای کشور ما و کشورهای خواهرمان در جنوب آفریقا اعمال کرده‌اند، می‌خواهیم که فوری تصمیمات خود را تغییر داده و قبل از اینکه آسیب بیشتری به اقتصاد ما وارد شود، ممنوعیت اعلام شده را لغو کنند.

همزمان با اقدام سازمان بهداشت جهانی برای قرار دادن سویه جدید ویروس کرونا، اومیکرون، در ردیف ویروس‌های «نگران‌کننده»، دانشمندان در حال تحقیق در خصوص این سویه جدید جهش یافته هستند.

با این حال، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی می‌گوید که ممنوعیت ورود مسافران «فاقد پشتوانه علمی» است.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران، آمریکا و کانادا هم اعلام کرده‌اند که ورود مسافران از کشور آفریقای جنوبی و هفت کشور دیگر جنوب آفریقا را تعلیق می‌کنند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که ایمنی‌شناسان هشدار داده‌اند که احتمالا اقدامات برخی کشورها جهت اعمال محدودیت‌های سفر برای جلوگیری از انتشار جهانی «اومیکرون» خیلی دیر باشد.