خامنه‌ای از «برنامه‌های اقتصادی دولت» حمایت کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت در یک جلسه سخنرانی برای کارگران، اعتراضات صنفی کارگران را به آنچه «تحریکات دشمنان» می‌نامد مربوط کرد و از سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی نیز اعلام حمایت کرد.

چند روز پس از اعلام افزایش قیمت نان و سهمیه‌بندی آن که با اعتراض‌های مردمی و انتقادات گسترده مواجه شد، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز دوشنبه گفت که دولت سیزدهم «برنامه‌های اقتصادی مهمی در پیش دارد» و از همه خواست «تا کمک کنند این برنامه‌ها به نتیجه برسد.»

آقای خامنه‌ای در ادامه بدون اشاره به وجود هرگونه ضعف در برنامه‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی به صورت تلویحی به انتقاد از سیاست‌های دولت‌های پیشین پرداخت و از جمله «واگذاری‌های نادرست کارخانه‌ها» را «موجب اعتراض به‌حق کارگران» عنوان کرد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه در مورد ارتباط اعتراض‌های کارگری با آنچه «تحریکات دشمن» و «تبدیل جامعه کارگری به تابلو و نشانه اعتراضات مردمی» خواند، هشدار داد.

افزایش نرخ تورم و افزایش مداوم و افسارگسیخته قیمت انواع کالا و خدمات در ایران در سال‌های گذشته موجب شکل‌گیری تجمعات اعتراضی گسترده در صنوف مختلف از جمله معلمان، کارگران و کشاورزان شده است.

آخرین برنامه اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی افزایش ناگهانی نان و طرح سهمیه‌بندی آن بود که از اواسط اردیبهشت اعلام شد.

این موضوع موجب موج نگرانی گسترده در شهروندان و حتی اعتراضات مردمی در خوزستان شد و بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان از جمله چهره‌های نزدیک به حکومت و از حامیان ابراهیم رئیسی نیز درباره پیامدهای برنامه‌های اقتصادی دولت هشدار دادند.

در این زمینه حتی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت، در انتقادی کم‌سابقه از دولت ابراهیم رئیسی گفت که «در گرانی‌های اخیر و موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.»

در همان روز عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت حسن روحانی، نیز دولت رئیسی را شایسته عنوان «فوق سلطان چاپ پول» دانست و چاپ بیش‌ از اندازه پول را یکی از مهم‌ترین دلایل تورم و گرانی‌های اخیر عنوان کرد.

با وجود همه انتقادها، مقامات دولت ابراهیم رئیسی همواره سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی را عامل اصلی شرایط اقتصادی فعلی اعلام و در دفاع از برنامه‌های دولت سیزدهم بر ضرورت «جراحی اقتصادی» که آثار طولانی‌مدتی خواهد داشت، تأکید می‌کنند.