توقف پخش یک برنامه پزشکی به دلیل اظهارات یک کارشناس درباره نماز

حسن براتی، پزشک و کارشناس برنامه طبیب

پخش یک برنامه پزشکی به دلیل اظهارات کارشناس آن درباره نماز از تلویزیون حکومتی ایران متوقف شد.

دکتر حسن براتی، ارتوپد کارشناس برنامه «طبیب» در سیمای جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۸ خرداد یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع آرتروز در بین شهروندان کشورهای اسلامی از جمله ایران را «نماز خواندن» به دلیل فشار بر غضروف‌های پا عنوان کرده بود.

چند ساعت پس از پخش این برنامه، معاون سازمان صدا وسیما با انتشار اطلاعیه‌ای، از توقف برنامه زنده «طبیب» به‌ دلیل «بی‌توجهی به استانداردهای تخصصی» خبر داده بود.

در این اطلاعیه اظهارات کارشناس برنامه طبیب «عجیب» و «غیر علمی» خوانده و با توجه به « تذکر و اعتراض جمعی از استادان و مخاطبان» اعلام شده بود که پخش این برنامه به دلیل «ضعف و قصور دست اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوی با هدف اصلاح رویه‌های خلاف ضوابط» متوقف می‌شود.

هم‌زمان با واکنش‌ها به اظهارات آقای براتی، او با انتشار ویدیویی ضمن عذرخواهی گفته است که سخنانش «تقطیع» شده و منظور او توصیه به ترک نماز نبوده است.

توقف تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی از صداوسیمای جمهوری اسلامی به دلیل اظهارات مجریان یا کارشناسان آن و ممنوعیت فعالیت عوامل آن نخستین بار نیست که اتفاق می‌افتد.

در ویژه‌برنامه شب یلدای ۹۹ هم توصیه کارشناس برنامه مبنی بر این که مردم در این شب با کنار هم بودن و شعر خواندن و رقص، استرس‌های ناشی از شیوع کرونا را به واکنش‌های سرسختانه‌ای از سوی مسئولان سازمان صداوسیما همراه شد و کارشناس و مجری این برنامه مجبور به عذرخواهی عمومی شدند.

اما مشهورترین مورد از توقف تولید یک برنامه در ایران به دلیل اظهارات انتقادی مجری آن در مورد برنامه ۹۰ رخ داد که در پی آن عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و فعالیت مجری این برنامه ممنوع شد.