حمله هوایی «اسرائیل» به استان حماه در غرب سوریه

در تازه‌ترین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در خاک سوریه که بامداد روز جمعه، سوم بهمن، در استان حماه رخ داد «چهار عضو یک خانواده سوری کشته شدند».

این نخستین حمله از این نوع بلافاصله بعد از آغاز به کار دولت جو بایدن در آمریکا است.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، گزارش داد که پدافند هوایی ارتش این کشور با شناسایی حمله هوایی «دشمن صهیونیستی» فعال شد تا موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کند.

با وجود این، سوریه اعلام کرد که اصابت شماری از موشک‌ها به خانه‌های مسکونی، به مرگ والدین و دو کودک آنها در یک خانه منجر شده است.

به گزارش سوریه، چهار تن دیگر، شامل یک زن سالمند همراه با یک مادر و دو کودکش در میان زخمی‌های این حمله هوایی هستند و شماری از خانه‌ها ویران شده است.

یک مقام نظامی سوریه به خبرگزاری سانا گفت که جنگنده‌های اسرائیلی در حریم هوایی تریپولی (طرابلس) در لبنان، موشک‌ها را به سوی استان حماه در غرب سوریه پرتاب کردند.

بیشتر در این باره: ۵۷ تن در «مرگبارترین حمله اسرائیل» به خاک سوریه کشته شدند

خبرگزاری‌ها به نقل از شاهدان عینی از طنین انفجارهای سنگین در ساعات سحرگاهی که وحشت زیادی ایجاد کرد، خبر دادند.

شبکه‌های اجتماعی هم‌سو با حکومت سوریه تصاویر و فیلم‌های عواقب بمباران در خانه‌ها و بسترهای مملو از خون را نشان داده‌اند.

اسرائیل هنوز مسئولیت حمله را برعهده نگرفته و رسانه‌های اسرائیلی اخبار آن را به نقل از خود خبرگزاری‌های سوری و لبنانی منتشر کرده‌اند.

هنوز معلوم نیست که عامل حمله‌کننده کدام «هدف نظامی» را برای بمباران انتخاب کرده که ظاهرا به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر شده است.

با وجود این، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، نوشته است که این نخستین حمله منتسب به این کشور در آغاز به کار دولت جو بایدن در کاخ سفید است.

هرچند اسرائیل تایید کرده که سالانه صدها بار به سوریه حمله می‌کند و سوریه و ایران «قادر به پاسخ دادن نیستند»، بمباران بامداد امروز ظاهرا از این منظر که به دولت جدید آمریکا نشان دهد رویه خود را در تداوم حملات به سوریه و سایر نقاط منطقه تغییر نمی‌دهد، قابل تامل است.

این حمله این احتمال را به‌شدت تقویت می‌کند که اسرائیل به سیاست «حمله به اهداف مرتبط با ایران و متحدینش در منطقه» ادامه خواهد داد.

دولت جو بایدن هنوز به حمله روز جمعه واکنش نشان نداده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بعد از ضربه بسیار سنگین منتسب به اسرائیل در بامداد روز ۲۴ دی به نقطه مرزی سوریه و عراق، با ابراز ناخشنودی آشکار، گفت سوریه نباید صحنه تسویه حساب اسرائیل با ایران باشد.

در حمله به البوکمال در استان شرقی دیرالزور در همجواری منطقه القائم در عراق، ۵۷ تن کشته و ۳۷ تن دیگر زخمی شدند.