سوریه: پدافند موشکی ما به اشتباه فعال شد

تلویزیون دولتی سوریه شامگاه دوشنبه گفته بود پدافند این کشور موشک‌هایی را در هوا منهدم کرده است

سوریه از گزارش‌های پیشین خود در مورد حملات موشکی بامداد سه‌شنبه به دو پایگاه هوایی این کشور عقب‌نشینی، و اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی‌اش بر اثر حساسیت یک وضعیت اشتباه، خود به خود فعال شدند.

تلویزیون دولتی سوریه، بامداد سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین، در گزارشی همزمان با رسانه‌های وابسته به حزب‌الله لبنان، مدعی شد که فرودگاه‌های شعیرات، در استان حمص، و ضمیر، در حومه دمشق، پایتخت این کشور، هدف شماری موشک از سوی جنگنده‌ها قرار گرفت و سامانه‌های پدافند هوایی، «همه موشک‌ها را رهگیری و منهدم کردند».

در پی آن، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، با قاطعیت تأکید کرد که این کشور در هیچ حمله تازه‌ای به سوریه دخالت نداشته و «هیچ گونه فعالیت نظامی آمریکایی» در این مناطق وجود نداشته‌است.

اما رویترز، در ساعات پیش از ظهر سه‌شنبه، به نقل از یک مقام بلندپایه در ستاد کل ارتش سوریه، نوشت که فعال شدن سامانه‌های دفاع هوایی در اطراف دو فرودگاه یادشده، اشتباه بوده‌است؛ ساعتی بعد، سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نیز اعلام کرد که اشتباه، عامل فعال شدن رادارها و سامانه‌های دفاع هوایی بوده‌است.

مقام ستاد کل ارتش سوریه، که رویترز به نامش اشاره نکرده ولی او را «یکی از افسران بلندپایه وفادار به بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه، معرفی کرد، افزود که آمریکا و اسرائیل در پشت پرده یک حمله مشترک سایبری علیه سوریه بوده‌اند که به فعال شدن اشتباهی پدافند راداری منجر شد. وی اما افزود که «این نقص توسط کارشناسان روسی مستقر در سوریه» برطرف شد.

پیش از انتشار سخنان این مقام ارشد در ستاد ارتش سوریه، رسانه‌های عربی منطقه مدعی بودند که اسرائیل بار دیگر به پایگاه‌های سوری حمله کرده و یکی از هدف‌های اصلی این حملات موشکی، ضربه زدن به حضور نظامیان ایرانی در سوریه بوده‌است.

ارتش و دولت اسرائیل نسبت به این گزارش‌ها سکوت کرده و رسانه‌های اسرائیل نیز تا پیش از تکذیبیه مقام ارشد ستاد ارتش سوریه و خبرگزاری رسمی این کشور، صرفاً گزارش‌های ادعایی رسانه‌های منطقه را بازتاب دادند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه بامداد شنبه با شلیک بیش از یکصد موشک به‌شماری از هدف‌های مهم نظامی و مراکز تولید سلاح‌های شیمیایی، به حمله شیمیایی هفته گذشته به غیرنظامیان در دوما که هفتاد کشته و صدها زخمی داشت، واکنش نشان دادند؛ سوریه مدعی شد که پدافند هوایی‌اش اکثر موشک‌های حمله شنبه را رهگیری کرد؛ امری که با قاطعیت از سوی وزارت دفاع آمریکا رد شد.​

هشدار به ایران

در همین حال، وب‌سایت اسرائیلی وای.نت، سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که در پی کشف فعالیت گسترده واحد پهپادی سپاه پاسداران ایران در سوریه، اسرائیل صریحاً هشدار می‌دهد که اقدامات ایران در سوریه می‌تواند به درگیری مستقیم اسرائیل و ایران منجر شود.

ژنرال یعکوو عامیدرور، رئیس پیشین شورای امنیت ملی اسرائیل، به وای.نت گفت که «تحرکات ایران در سوریه به مرحله‌ای رسیده که اسرائیل باید به آن پاسخ دهد و از هم‌اکنون، و پیش از آنکه دیر شود، نباید به ایران امکان داد که اهداف خود علیه اسرائیل را از طریق سوریه عملی کند… و قوای دیگری، حتی قوی‌تر از حزب‌الله در لبنان، این بار در سوریه علیه اسرائیل ایجاد کند».

ژنرال اسرائیلی این را نیز گفت که «رویارویی (با ایران) بسیار سخت، پیچیده و چندوجهی خواهد بود و ممکن است که تلفات بسیار زیادی به هر دو طرف وارد کند».

اسرائیل جمعه گذشته «فاش» کرد، پهپادی که ایران بیست و یکم بهمن سال گذشته از آسمان سوریه به حریم اسرائیل فرستاد، مأموریت جنگی داشت و با تجهیز به مواد انفجاری برای انتحار علیه یک هدف نظامی اسرائیل، اعزام شد.

اسرائیل تأکید کرده بود که از آغاز برخاستن این پهپاد از فرودگاه تی-۴ در استان حمص سوریه، آن را زیر نظر داشت و یک دقیقه و نیم بعد از پرواز در حریم اسرائیل، منهدم کرد؛ اسرائیل گفته بود به این دلیل پهپاد را پیش از رخنه به آسمان اسرائیل منهدم نکرد که به جهان ثابت کند که هدف آن، تعرض به اسرائیل بود.

اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کرد که ایران با اعزام پهپاد تهاجمی، برای نخستین بار، خود مستقیماً علیه اسرائیل اقدام کرده در حالی که تمامی فعالیت‌های ایران علیه اسرائیل، از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی، از طریق بازوهای نیابتی‌اش مانند حزب‌الله بوده‌است.

در همین حال، توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی، دوشنبه در نیویورک‌تایمز نوشت که یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با او صریحاً تأیید کرد که اسرائیل حمله بامداد دوشنبه هفته گذشته به پایگاه تی–۴ را انجام داد. در حالی که اسرائیل رسماً در این باره سکوت کرده بود، روسیه هفته گذشته این حمله را به اسرائیل نسبت داد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه در حمله هشت روز پیش به پایگاه تی-۴ چهارده تن، شامل شماری ایرانی کشته شدند. رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران ایران برگرداندن جسد هفت نظامی اعزامی ایرانی از جمله یک سرهنگ پاسدار را تأیید کردند. برخی از رسانه‌های دیگر ایران این نظامی ارشد را از مسئولان واحد پهپادی ایران در سوریه توصیف کرده بودند.

ایران تأکید کرده که حضور نظامی‌اش در سوریه «مستشاری» و بدعوت قانونی دولت دمشق است. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل، هفته گذشته در سفر به دمشق، در خصوص حمله به تی- ۴ گفت «این جنایت» قطعاً «بی پاسخ نمی‌ماند».

علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، نیز جمعه در واکنش به اظهارات روزهای گذشته نخست‌وزیر اسرائیل، که ایران آن را تهدید دانسته‌است، گفت «اگر اسرائیل حماقتی کند، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود».

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، دوشنبه گفت «کشتن ایرانیان توسط اسرائیل در سوریه، حتماً با واکنش ایران روبرو می‌شود»؛ وی در همین حال گفت که نمی‌تواند جزئیات و ماهیت واکنش ایران را از هم‌اکنون حدس بزند.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دوشنبه در واشینگتن گفت نمی‌توان وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران را پیش‌بینی کرد.