لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

آمریکا: احتمال مداخله روسیه در محل حملات دوما؛ مسکو تکذیب کرد


یکی از تصاویر منتشرشده از سوی کنگشران و شورشیان مخالف بشار اسد در مورد «حملات شیمیایی» به دوما
یکی از تصاویر منتشرشده از سوی کنگشران و شورشیان مخالف بشار اسد در مورد «حملات شیمیایی» به دوما

ایالات متحده روز ۲۷ فروردین، روسیه را متهم کرد مانع از انجام تحقیقات بازرسان بین‌المللی در مورد حملات شیمیایی گزارش‌شده در دوما می‌شود و ممکن است قصد دستکاری در مدارک را داشته باشد. روسیه می‌گوید حملات آمریکا و متحدانش به سوریه دلیل تاخیر در بازرسی است.

بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی، روز دوشنبه ۲۷ فروردین اعلام کردند به مناطقی در سوریه که گفته می‌شود در آن حمله شیمیایی انجام شده، دسترسی ندارند. شورشیان مخالف بشار اسد در غوطه شرقی، دولت سوریه را متهم به انجام «حملات شیمیایی مرگبار» به دوما کرده‌اند.

روسیه و سوریه اتهام حملات به دوما را رد کرده‌اند. اما ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا می‌گویند دلایل و اسناد کافی وجود دارد که حملات توسط حکومت اسد انجام شده و به همین دلیل نیز به چند مرکز که گفته می‌شود مراکز تحقیقاتی و توسعه جنگ‌افزار شیمیایی هستند، حمله متقابل کردند.

بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی هفته پیش برای انجام تحقیقات به سوریه رفتند، اما آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند وارد دوما شوند. دوما، مهم‌ترین شهر در غوطه شرقی دمشق، در حال حاضر در کنترل نیروهای دولتی سوریه است.

وزارت دفاع روسیه گفته است بازرسان می‌توانند روز چهارشنبه به دوما رفته و از مناطق مورد نظر بازدید کنند.

خبرگزاری رویترز از کنت وارد، نماینده آمریکا در سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی نقل کرده‌است «به نظر ما، روسیه از مناطقی که به آن‌ها حمله شده بازدید کرده‌است».

آقای وارد این نگرانی را مطرح کرده‌است که روسیه «شاید، با هدف عقیم‌کردن تحقیقات بازرسان و جلوگیری از کار آن‌ها برای انجام تحقیقات موثر، مداخلاتی انجام داده باشد».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در گفت‌وگویی که اخیرا با شبکه جهانی بی‌بی‌سی انجام داده این اتهام‌ها را کرده و می‌گوید «ضمانت می‌دهم هیچ دخالتی از طرف ما صورت نگرفته است».

پس از گزارش‌ها در مورد حمله شیمیایی در دوما، سفیر روسیه در سازمان ملل گفته بود هیچ نشانی از حمله شیمیایی در منطقه دیده نمی‌شود. فرانسه در پاسخ اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد نه تنها حمله شیمیایی انجام شده، که دستور انجام آن هم از سوی دولت مرکزی بوده است. رئیس‌جمهوری فرانسه هفته پیش اعلام کرده بود کشورش اسناد محرمانه‌ای در اختیار دارد؛ پاریس سپس این اسناد را از حالت محرمانه خارج کرد. هنوز هیچ نهاد بین‌المللی و مستقلی، گزارشی در مورد رخدادهای دوما منتشر نکرده‌است و نتیجه تحقیقات سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی نیز، از جمله، از همین منظر است که اهمیت دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، بی‌بی‌سی|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG