لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

پوتین: حملات بیشتر موشکی به سوریه موجب هرج‌ومرج‌ بین‌المللی می‌شود


ولادیمیر پوتین (راست)، رئیس‌جمهوری روسیه، و حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش.
ولادیمیر پوتین (راست)، رئیس‌جمهوری روسیه، و حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، گفته که حملات بیشتر موشکی کشورهای غربی به سوریه موجب هرج‌ومرج‌ بین‌المللی می‌شود.

خبرگزاری‌ روسی اینترفاکس روز یکشنبه ۲۶ فروردین با اشاره به این تماس گزارش داد که روسای جمهوری دو کشور تاکید کرده‌اند «اقدام غیرقانونی» ایالات متحده و متحدانش به طور جدی چشم‌اندازهای سیاسی حل‌وفصل بحران سیاسی در سوریه را مختل می‌کند.

بر اساس بیانیه کاخ کرملین، آقای پوتین بویژه اشاره کرده است اگر چنین اقداماتی که «برخلاف منشور سازمان ملل است» ادامه یابد، «بدون تردید موجب هرج‌ومرج‌ بین‌المللی می‌شود».

سایت ریاست‌جمهوری ایران نیز گزارش داده که پوتین افزوده است: «روند رسیدن به صلح در سوریه با این اقدام آمریکا دشوارتر شد، اما باید در هر صورت رایزنی‌ها و روابط سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه ادامه یافته و برای توسعه صلح و ثبات و برقراری گفتگو در این کشور تلاش کنیم».

حسن روحانی هم در این تماس تلفنی مدعی شده که «آمریکایی‌ها زمانی که احساس کردند دست تروریست‌ها از منطقه مهمی مانند غوطه شرقی کوتاه شده، این‌گونه عکس‌العمل از خود نشان دادند».

غوطه شرقی منطقه‌ای است که حمله شیمیایی هفته گذشته در آنجا اتفاق افتاد.

آقای روحانی افزوده که با این حمله مشخص شد «در مسیر مبارزه نهایی با تروریسم در سوریه با مشکلات و مسائل جدید روبرو هستیم و باید رایزنی و همکاری بیشتری با هم داشته باشیم».

وی توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

رئیس‌جمهوری ایران همچنین ادعا کرده که «آمریکا و برخی کشورهای غربی نمی‌خواهند اوضاع سوریه به راحتی به ثبات دائمی برسد» و خواستار آن شده که ایران و روسیه برای حل بحران سوریه «بر سرعت عمل در اقدامات خود» بیافزایند و اینکه «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با روسیه را در چارچوب‌های دوجانبه و سه جانبه افزایش دهد».

در حملات به دوما ۷۰ تن کشته و صدها تن زخمی شدند. سوریه، روسیه و ایران در بسیاری از واکنش‌های خود از اساس وجود این حمله را منکر شدند اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، تاکید کرده بود «اسد حیوان» که مردم و کودکان خود را این‌گونه می کشد، مجازات خواهد شد.

تهران و مسکو از حامیان اصلی حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، هستند و طی جنگ داخلی هفت ساله این کشور، کمک‌های گسترده نظامی و اقتصادی در اختیار دمشق قرار داده اند تا مخالفان خود را سرکوب کند.

در جریان این جنگ تاکنون بیش از نیم میلیون نفر کشته و میلیون‌ها تن نیز آواره و به کشورهای دیگر گریخته‌اند.

حملات اخیر به شهر دوما در غوطه شرقی که کشورهای غربی آن را حمله شیمیایی از سوی ارتش بشار اسد می‌دانند، موجب شد تا ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا بامداد شنبه با ده‌ها موشک مراکز نظامی و تحقیقات شیمیایی سوریه را هدف قرار دهند.

این حملات خشم ایران و روسیه را برانگیخت و ولایمیر پوتین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا آن را محکوم کند ولی قطعنامه پیشنهادی روسیه در روز شنبه رد شد و تنها سه کشور روسیه، چین و بولیوی از میان ۱۵ اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سایت ریاست‌جمهوری ایران و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG