لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه تاسیسات شیمیایی سوریه


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه ۲۴ فروردین در یک سخنرانی زنده اعلام کرد که در هماهنگی با فرانسه و بریتانیا دستور حمله به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوريه را صادر كرده است. وی همچنین به روسیه و ایران هشدار داده است که به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهند.

دونالد ترامپ در آغاز صحبت های خود از کاخ سفید گفت: لحظاتی پیش، به نیروی هوایی ایالات متحده دستور دادم تا در عملیات نظامی دقیق تاسیسات مربوط به توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد، دیکتاتور سوریه را هدف قرار دهند.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: هدف از اقدامات ما امشب این است که مانعی جدی برای تولید، گسترش و استفاده مجدد از سلاح های شیمیایی ایجاد کنیم.

دونالد ترامپ از همکاری نیروهای نظامی بریتانیا و فرانسه در پاسخ نظامی به حمله شیمیایی دوما تقدیر کرد.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است: از ایران و روسیه می‌پرسم: چه نوع کشوری مایل است که با عامل قتل عام مردان، زنان و کودکان بی‌گناه همکاری کند؟

کنفرانس خبری پنتاگون

کمتر از یک ساعت پس از سخنرانی دونالد ترامپ، جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا به همراه ژنرال جورف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکازارت دفاع آمریکا، در یک کنفرانس خبری توضیحاتی در خصوص حملات هوایی و موشکی به سوریه را ارائه کردند.

ژنرال جورف دانفورد در این زمینه گفت، در عملیات مشترک با بریتانیا و فرانسه تاسیسات مرکز تحقیقات علمی در دمشق و دو تاسیسات نظامی و محل نگهداری تسلیحات شیمیایی حکومت سوریه در حمص مورد حمله قرار گرفته اند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز اظهار داشت، ایالات متحده حملات بیشتری را به سوریه برنامه ریزی نکرده است.

آقای متیس تاکید کرده است، حکومت سوریه عامل حمله شیمیایی به شهر دوما در نزدیکی دمشق در شنبه گذشته است. حمله شیمیایی که ده ها کشته برجای گذاشت.

با این حال وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است، عملیات آمریکا در بامداد روز شنبه با قدرتی دو برابر حمله به پایگاه هوایی سوریه در سال گذشته انجام شد.

اشاره وی به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه است که فروردین سال ۹۶ اندکی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حمله شیمیایی به «خان‌شیخون» صورت گرفت. این پایگاه هوایی سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت.

«فاکس نیوز» نیز به نقل از منابع نظامی می گوید، آمریکا ۱۲۰ موشک به سوی تاسیسات حکومت سوریه شلیک کرد.

در همین هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: پاسخ امروز، واکنشی مستقیم به ناتوانی روسیه در عمل به قولشان نسبت به حصول اطمینان از حذف سلاح های شیمیایی سوریه است. ما امیدواریم روسیه و ایران به ملتهای متمدن بپیوندند تا نیرویی برای ثبات و صلح باشند.

در همین حال، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه نیز آغاز علمیات نظامی مشترک با آمریکا و فرانسه علیه زرادخانه مخفی شیمیایی حکومت سوریه خبر داد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از حملات موشکی و هوایی به تاسیسات شیمیایی حکومت سوریه حمایت کرده است.

واکنش روسیه

در همین حال، سفارت روسیه در واشینگتن درباره حمله نظامی به تاسیسات تحقیقاتی و نظامی حکومت سوریه بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما مورد تهدید قرار گرفته ایم. ما قبلا هشدار داده بودیم که چنین اقداماتی بدون تبعات نخواهند بود. همه مسئولیت ها در خصوص این پیامدها برعهده واشینگتن، لندن و پاریس است.»

وزارت امورخارجه روسیه نیز گفته است، این حملات درست زمانی انجام گرفت که دمشق فرصتی برای یک آینده صلح آمیز داشت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا، بریتانیا، و فرانسه به تاسیسات حکومت سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داده است.

در همین حال، رسانه های دولتی سوریه می گویند در حملات به آمریکا و متحدانش به حمص سه نفر زخمی شدند.

پیش از این تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده بود که سامانه دفاعی این کشور ۱۳ موشک تام هاک آمریکا را منهدم کرده اند.

XS
SM
MD
LG