لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

نیکی هیلی: ارتش اسد دست‌کم ۵۰ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرده است


نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه اعلام کرد که بر پایه برآورد ایالات متحده، در طول جنگ هفت ساله سوریه، ارتش بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دست کم ۵۰ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

خانم هیلی در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع «حمله شیمیایی» اخیر در سوریه همچنین گفت که دونالد ترامپ هنوز تصمیم خود در مورد اقدام احتمالی در سوریه را اتخاذ نکرده است، اما چنین تصمیمی در دفاع از اصول و قواعدی خواهد بود که همه ما به آن معتقد هستیم.

او اضافه کرد که اگر اجازه دهیم که بشار اسد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به روندی عادی بدل کند، همه کشورها و همه مردم متضرر خواهند شد.

گزارش‌ها در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمله شنبه گذشته خود به شهر دوما در غوطه شرقی، واکنش‌هایی جهانی را به دنبال داشته و آمریکا، بریتانیا و فرانسه در حال رایزنی برای چگونگی پاسخ‌گویی به این اقدام هستند.

این در حالی است که دولت سوریه و متحد اصلی آن روسیه منکر وقوع چنین حمله‌ای هستند و گزارش‌ها در این مورد را ساخته و پرداخته مخالفان و دولت‌های دیگر می‌دانند.

در آشکارترین اتهام‌زنی در این مورد، وزارت دفاع روسیه روز جمعه بریتانیا را متهم کرد که «فتنه‌گری» در این باره دخیل بوده است.

رویترز در این زمینه بخشی از اظهارات سخنگوی وزارت دفاع روسیه را بازتاب داد که در آن تأکید شده، «ما شواهدی در دست داریم که ثابت می‌کند بریتانیا به طور مستقیم در سامان دادن این فتنه‌انگیزی دخیل بوده است».

اتهامی که در نشست روز جمعه شورای امنیت، توسط نماینده بریتانیا رد شد و او تأکید کرد که کشورش به طور قطع هیچ مشارکتی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی نداشته و نخواهد داشت.

بریتانیا پیشتر گفته است که از اقدام احتمالی آمریکا علیه سوریه پیشتیبانی می‌کند و روز پنجشنبه نیز نخست‌وزیر این کشور، ترزا می، تلفنی با دونالد ترامپ در این زمینه رایزنی کرد.

در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه، سفیر فرانسه نیز گفت که تصمیم دولت سوریه برای استفاده دوباره از سلاح شیمیایی، به این معناست که آنها «به نقطه‌ای بازگشت ناپذیر رسیده‌اند».

فرانسوا دولاتر تأکید کرد که جهان باید به این اقدام پاسخی «قوی، متحد و مستحکم» دهد.

سفیر فرانسه اضافه کرد که کشورش مسئولیت خود را برای پایان دادن به یک تهدید غیرقابل تحمل نسبت به امنیت جمعی به دوش خواهد گرفت.

فرانسه پیشتر در روز پنجشنبه گفته بود که مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حکومت مرکزی سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در این کشور بوده است.

ارتش سوریه مدعی است که در سال ۲۰۱۳ و پس از توافق ایالات متحده و روسیه در واکنش به یک حمله شیمیایی در آن زمان، همه زرادخانه شیمیایی خود را نابود کرده است.

پیشتر رئیس‌جمهور آمریکا ضمن متهم کردن ایران و روسیه به حمایت از «اسد حیوان» گفته بود که حکومت بشار اسد بهای سنگینی خواهد پرداخت و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

او سپس در پیامی توئیتری که روز چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، منتشر کرد خطاب به روسیه خبر داد که قصد شلیک موشک را دارد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه اما در توئیتی دیگر گفت که «هرگز نگفتم که حمله به سوریه چه زمانی اتفاق می‌افتد».

در این زمینه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پیش از جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد سوریه تصریح کرد که رئیس‌جمهور آمریکا اجازه نمی‌دهد کسی او را به اقدام نسنجیده در مورد سوریه مجبور کند و او علاوه بر تحلیل اطلاعات موجود، خواستار مشاهده شواهد در این زمینه است.

در گفت‌وگویی با خبرنگاران در آستانه نشست شورای امنیت، خانم هیلی تأکید کرد که تصمیم‌گیری عجولانه در مورد اقدام در قبال سوریه منجر به اشتباه خواهد شد.

او اضافه کرد که به عنوان مادر دو فرزند و همسر یک کهنه‌سرباز جنگ، به شگفت‌انگیز شیوه دونالد ترامپ در تحلیل اطلاعات در مورد سوریه را تحسین می‌کند، چرا که او از آغاز معتقد بود که ما و متحدان‌مان باید همه جوانب لازم را برای اقدام احتمالی در نظر بگیریم.

پیشتر جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، در روز پنج‌شنبه گفته بود که هیچ تصمیم قطعی برای واکنش نظامی به حمله شیمایی در سوریه گرفته نشده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، شبکه خبری فاکس و شبکه‌های اجتماعی؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG