لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

هشدار لاوروف به دولت‌های غربی در مورد مداخله در امور سوریه


در حالی که روز جمعه، ۲۴ فروردین‌ماه، قرار است به خواسته روسیه جلسه‌ای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود، وزیر خارجه این کشور در همین روز به غرب در مورد مداخله در سوریه هشدار داد.

یک حمله شیمیایی تازه به شهر دوما در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، که در آغاز هفته جاری رخ داد به رویارویی دولت‌های غربی با حکومت بشار اسد و به‌ویژه حامیان آن یعنی روسیه و ایران دامن زد.

به این ترتیب در چند روز گذشته اوضاع سوریه و جنگ داخلی این کشور که وارد هفتمین سال خود شده است شکلی بسیار پیچیده‌تر به خود گرفته است.

در این میان در حالی که روسیه و سوریه هر دو انکار کرده‌اند که حمله‌ای شیمیایی در خاک سوریه رخ داده، دولت‌های غربی و چند سازمان بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی اشاره کرده‌اند که در رخ دادن حمله شیمیایی شک ندارند.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد که غربی‌ها می‌دانند که شنبه گذشته در شهر دوما از گاز کلر استفاده شده، اما آن چه دقیقاً روشن نیست «استفاده از گاز سارین» در این حمله است.

همگام با تهدیدهای غربی‌ها از جمله رئیس‌جمهور آمریکا به واکنش نظامی شدید به این حمله شیمیایی علیه غیرنظامی‌ها، مقامات روسیه بارها هشدار داده‌اند که در صورت اقدام نظامی، مسکو نیز دست به مقابله به مثل خواهد زد.

روز جمعه نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، بار دیگر علیه اقدام نظامی توسط غربی‌ها علیه بشار اسد هشدار داد.

به گفته این مقام عالی‌رتبه روس،‌ مداخله غربی‌ها به «موج جدیدی از مهاجرت سوری‌ها به اروپا» دامن خواهد زد.

سرگئی لاوروف همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه حمله شیمیایی را «پاپوشی» توصیف کرده که سرویس مخفی «یک حکومت» دشمن با روسیه تدارک دیده است.

هشدارهای این‌چنینی از طرف روسیه پس از آن منتشر می‌شود که ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین، بر لزوم واکنش بین‌المللی به استفاده از «سلاح‌های شیمیایی» در سوریه تأکید کردند.

به گزارش رویترز، گفت‌وگوی تلفنی این دو پس از آن انجام شد که اعضای ارشد کابینه ترزا می از اقدام نظامی احتمالی آمریکا و فرانسه در واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی «توسط» حکومت سوریه حمایت کردند.

با این حال به نظر می‌رسد که دولت‌های غربی هنوز درباره چگونگی و شکل واکنش به حمله شیمیایی به نتیجه‌ای واحد نرسیده‌اند.

این در حالی است که پیشتر رئیس‌جمهور آمریکا ضمن متهم کردن ایران و روسیه به حمایت از «اسد حیوان» گفته بود که حکومت بشار اسد بهای سنگینی خواهد پرداخت و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

دونالد ترامپ سپس در پیامی توئیتری که روز چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، منتشر کرد با لحنی عامیانه به روسیه خبر داد که قصد شلیک موشک را دارد.

او یک روز بعد در توئیتی دیگر چنین گفت که «هرگز نگفتم که حمله به سوریه چه زمانی اتفاق می‌افتد».

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز پنج‌شنبه گفت که هیچ تصمیم قطعی برای واکنش نظامی به حمله شیمایی در سوریه گرفته نشده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا؛ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG