لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

فرانسه و بریتانیا گزینه اقدام نظامی علیه حکومت سوریه را بررسی می‌کنند


ترزا می، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون رهبران بریتانیا، آمریکا و فرانسه
ترزا می، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون رهبران بریتانیا، آمریکا و فرانسه

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفت مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حکومت مرکزی سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در این کشور بوده است.

از سویی بریتانیا نیز از احتمال پیوستن خود به آمریکا خبر داده است تا به حکومت اسد واکنشی نظامی نشان دهد، گزینه‌ای که دولت ترزا می آن را در دست بررسی دارد.

بر اساس گزارش‌ها، امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه گفت: «ما شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد حمله شیمیایی را حکومت مرکزی سوریه انجام داده است. ما در همین حال که تمامی شواهد را بررسی می‌کنیم، امکان واکنش نظامی به سوریه را هم در نظر داریم.»

آقای مکرون بدون اشاره به هیچ‌گونه جزییات یا شواهدی گفت:‌ «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد حمله شیمیایی از سوی حاکمیت بشار اسد و با استفاده از گاز کلرین انجام شده است.»‌

رییس جمهوری فرانسه گفت که کشورش در حال بررسی گزینه‌هاست و سپس «قضاوت می‌کنیم چه راهی از همه موثرتر و کاربردی‌تر خواهد بود.»

گزارش شده که نخستین سری از بازرسان سازمان منع گسترش جنگ‌افزارهای شیمیایی قرار است روز پنجشنبه وارد سوریه شوند.

روسیه پیش از این گفته بود منطقه را بازرسی کرده و «هیچ نشانی از وقوع حمله شیمیایی دیده نمی‌شود.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پس از وقوع حمله شیمیایی در غوطه شرقی، گفته بود در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده «تصمیمات مهمی» گرفته خواهد شد. وی همچنین روز پنجشنبه و در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر گفت:‌«هرگز نگفتم که حمله به سوریه چه زمانی اتفاق می‌افتد.»

آقای ترامپ روز چهارشنبه در توئیتر به روسیه هشدار داده بود که موشک‌ها در راه هستند.

نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه روز یکشنبه گذشته از یک حمله شیمیایی در یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن مستقیم دست‌کم ۴۹ تن و مسمومیت و مجروحیت «صدها تن» انجامید.

در بریتانیا، ترزا می نخست وزیر روز پنجشنبه جلسه‌ای خواهد داشت تا پیوستن بریتانیا به آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه را بررسی کند.

مسکو در پیامی اعلام کرد خط ارتباط ویژه میان روسیه و آمریکا برقرار شده تا بتوان از هرگونه اقدام ناگهانی و شتابزده جلوگیری کرد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم گفت که مسکو به دنبال «بدتر شدن وضعیت نیست» ولی از سوی دیگر «اتهامات بدون محتوا را هم نمی‌پذیرد.»

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است در سوریه، حاکمیت مرکزی این کشور مواضع خود در فرودگاه‌ها را تغییر داده تا امکان حمله آمریکا را کاهش دهد. این گزارش می‌گوید تمامی ادوات و جنگ‌افزارها برای پایین آوردن خطر حمله موشکی از سوی آمریکا، به نزدیکی ادوات و جنگ‌افزارهای روسیه منتقل شده‌اند.

آلکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان روز چهارشنبه گفت اگر آمریکا موشکی راهی سوریه کند «آن را رصد و منهدم کرده» و «پایگاهی که موشک از آن شلیک شده را هدف قرار می‌دهیم.»

روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری‌های روسیه گزارش داد که هم‌اکنون «تمامی غوطه شرقی» به دست نیروهای حکومت اسد افتاده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، اینترفکس و رادیو فردا؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG