لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

مقام نظامی روسیه: کنترل کامل غوطه شرقی در دست دولت اسد است


ارتش سوریه در شرق شهر دوما
ارتش سوریه در شرق شهر دوما

در حالی که وضعیت سوریه روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود، رسانه‌های روس روز پنج‌شنبه به نقل از یک مقام نظامی روسیه از «کنترل کامل» منطقه غوطه شرقی به دست حکومت بشار اسد خبر دادند.

منطقه غوطه شرقی در حوالی دمشق، پایتخت سوریه، از جمله معدود نواحی است که تاکنون هم‌چنان در کنترل شورشیان مخالف اسد قرار داشت و در یکی دو ماه گذشته صحنه بمباران بی‌امانِ حکومت سوریه و متحدانش بود.

روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری‌های روسیه گزارش داد که هم‌اکنون «تمامی غوطه شرقی» به دست نیروهای حکومت اسد افتاده است.

ژنرال یوری یوتوشنکو در گفت‌وگو با این رسانه‌ها همچنین خبر داده است که پرچم ملی سوریه بر فراز ساختمانی در شهر دوما، در منطقه غوطه شرقی، به اهتزاز درآمده است.

رویترز همچنین به نقل از خبرگزاری ریانووستی در روز پنج‌شنبه خبر داد که پلیس نظامی روسیه در شهر دوما مستقر شده و از این پس مسئولیت برقراری نظم را در این شهر بر عهده دارد.

این خبر کمتر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که گزارش‌هایی درباره ​حمله شیمیایی تازه به شهر دوما در روز یک‌شنبه گذشته منتشر شد که بر اساس آنها، ده‌ها کشته و چندین برابر آن مجروح بر جای گذاشت.

این حمله شیمیایی که روسیه و سوریه انکارش می‌کنند، اما کشورهای غربی از آثار و شواهد موجود درباره آن سخن می‌گویند در عرض چند روز وضعیت سوریه را پیچیده‌تر کرده و واشینگتن و مسکو را در برابر هم قرار داد.

از جمله سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۵۰۰ نفر در منطقه دوما در غوطه شرقی که علایم و عوارضی مشابه با عوارض ناشی از استنشاق مواد شیمیایی سمی داشته‌اند، با مراجعه به مراکز درمانی تحت معالجه قرار گرفته‌اند.

در واکنش به حمله شیمیایی، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که حکومت بشار اسد بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

مقامات روسیه در پاسخ به این موضع‌گیری تهدید کردند که با هر گونه اقدام نظامی از سوی آمریکا مقابله به مثل خواهند کرد، تهدیدی که واکنش تند دونالد ترامپ را برانگیخت.

آقای ترامپ،‌ رئیس جمهور آمریکا، در پیامی توئیتری که روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین‌ماه، منتشر کرد به روسیه خبر داد که قصد شلیک موشک را دارد.

در این توئیت آمده بود: «روسیه آماده باش! چون [موشک‌ها] دارند می‌آیند، موشک‌های نو و خوب و هوشمند.»

همین رخدادها و تهدیدها باعث شد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در تماس با اعضای دائم شورای امنیت از آنها بخواهد نگذارند اوضاع سوریه از کنترل خارج شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از این که اعضای شورای امنیت نتوانسته‌اند در خصوص «حمله شیمیایی» اخیر در سوریه به توافقی دست یابند ابراز تاسف کرد.

حکومت بشار اسد تمام و کمال در حمایت روسیه و جمهوری اسلامی است که با پیاده کردن نیرو و «مستشار» نظامی به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران او را از سقوط حتمی نجات دادند.

در شمال سوریه نیز ترکیه در حال عملیاتی است که هدف آن کردهای سوریه است.

در عین حال ترکیه تحت ریاست رجب طیب اردوغان در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از آمریکا تقریبا دور و به حکومت پوتین در روسیه نزدیک شده است.

این در حالی است که ترکیه عضو سازمان ناتو است، پیمان آتلانتیک شمالی، و بیشتر انتظار می‌رود که در کنار آمریکا بایستد تا در کنار روسیه.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه با همتای ترک خود تماسی تلفنی داشت و دو طرف توافق کردند که «در زمینه سوریه با یکدیگر در تماس نزدیک بمانند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تنها نکته‌ای است که کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی مورد اشاره قرار داده است.

پیشتر چند مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته بودند که واشینگتن به ‌دنبال یک همکاری چندملیتی برای انجام واکنش‌ نظامی به «حملات شیمیایی» اخیر در سوریه است.

بر اساس خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو. / ج
XS
SM
MD
LG