لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

ابراز اطمینان آمریکا از نقش حکومت اسد در حمله شیمیایی دوما‎


عکس منتشر از حملات نیروهای دولتی سوریه به دوما
عکس منتشر از حملات نیروهای دولتی سوریه به دوما

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۲۴ فروردین اعلام کرد، آمریکا اطمینان دارد که حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی به شهر دوما در حومه دمشق است.

سخنگوی کاخ سفید گفته است: ما با اطمینان بسیار بالایی می گوییم که (حکومت) سوریه مسئول (این حمله) است و بار دیگر، روسیه نتوانست آنها را متوقف کند و تداوم (عدم اقدام) روسیه در این زمینه خود بخشی از مشکل است.

سارا سندرز در پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای روسیه درباره «جعلی بودن» حمله شیمیایی به دوما تصریح کرد، گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد که ادعای روسیه مبنی برجعلی بودن این حمله دروغ است.

وی اضافه کرده است: نهادهای اطلاعاتی ما چیز دیگری می گویند، من نمی توانم بیشتر در این باره توضیح بدهم .

روسیه روز جمعه نهادهای اطلاعاتی بریتانیا را به «صحنه سازی» حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی و نزدیکی دمشق متهم کرده است.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر می گویند در حمله به شهر دوما در روز شنبه گذشته ده ها نفر از جمله کودکان و زنان کشته شدند.

در همین زمینه، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، ایالات متحده شواهد و مدارک با سطح بالایی «از اطمینان» در اختیار دارد که نشان می دهد حکومت سوریه حمله شیمیایی به دوما را انجام داده است، ولی در حال بررسی نتیجه آزمایش در خصوص ترکیب ماده شیمیایی استفاده شده از این حمله هستیم.

پیشتر رئیس‌جمهور آمریکا ضمن متهم کردن ایران و روسیه به حمایت از «اسد حیوان» گفته بود که حکومت بشار اسد بهای سنگینی خواهد پرداخت و همه اقدام‌ها از جمله اقدام نظامی در حال بررسی است و به زودی و شاید در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، «تصمیمات مهمی» در مورد سوریه اعلام می‌شود.

او سپس در پیامی توئیتری که روز چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه، منتشر کرد خطاب به روسیه خبر داد که قصد شلیک موشک را دارد.

این در حالی است که کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ هنوز تصمیم نهایی در خصوص واکنش به حمله شیمیایی دوما را اتخاذ نکرده است.

با این حال، روسیه از آمریکا و کشورهای غربی خواسته است از اقدام نظامی در سوریه خوددداری کنند.

هشدار دبیرکل سازمان ملل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه هشدار داده است که خاورمیانه اکنون دچار «هرج و مرج» شده است و این می‌تواند امنیت صلح و ثبات بین‌المللی را تهدید کند.

دبیرکل سازمان ملل جنگ در سوریه را «جدی ترین» تهدید دانسته است.

آنتونیو گوترش که در نشست اضطراری شورای امنیت صحبت می کرد، اظهار داشت: وضعیت بسیار ناپایدار در منطقه باعث تشدید درگیری، اختلافات و دسته بندی شده است که می تواند پیامدهای عمیق منطقه ای و جهانی داشته باشد.

دبیرکل سازمان ملل می گوید، جنگ سرد با قدرت بازگشته است اما با یک تفاوت.

وی اضافه کرده است، در دوران جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سازکار هایی وجود داشت که از تشدید تنش جلوگیری می کرد، اما امروز ما این ساز و کار ها را نداریم.

در همین حال گزارش شده است که کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای جمع آوری شواهد و مدارک درباره حمله شیمیایی به دوما وارد سوریه شده اند.

این بازرسان قرار است فردا به دوما در حومه دمشق بروند.

با استفاده از گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG