نیروهای دولتی سوریه «کنترل کامل خان شیخون» را دست گرفتند

نمایی از شهر خان شیخون.

گزارش ها حاکی است که نیروهای دولتی سوریه روز چهارشنبه ۲۹ مرداد کنترل شهر خان شیخون در استان ادلب را به طور کامل در اختیار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است: نیروهای دولتی اکنون منطقه‌ای را که از جنوب خان شیخون به سمت شمال استان حماه امتداد یافته، محاصره کرده‌اند و تمام راه‌های خروج را برای نیروهای ترکیه در شهر مجاور مورک قطع کرده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در درگیری های روز چهارشنبه ۲۱ نیروهای شبه نظامی مخالف حکومت بشار اسد از جمله ۱۸ پیکارجوی اسلامگرا کشته شدند. طبق این گزارش، ۱۰ تن از نیروهای دولتی و شبه نظامیان متحد آنها نیز کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، پیشرفت‌های تازه ارتش سوریه و متحدان آن پس از چند روز حملات سنگین هوایی علیه پیکارجویان اسلامگرا که منطقه ادلب را در کنترل دارند، به دست آمده است. این پیش روی، بخشی از کارزار نظامی نیروهای اسد با کمک روسیه و شبه نظامیان متحد خود علیه شورشیان در ادلب است.

طبق توافق سال گذشته بین ترکیه و روسیه قرار بود یک ناحیه امن و حائل برای حفاظت از سه میلیون ساکن ادلب و اطراف آن ایجاد شود، ولی این توافق هیچگاه عملی نشد.

در ماه مه امسال ائتلافی از گروه‌های شورشی جهادی به رهبری «تحریر الشام» کنترل این نواحی را به دست گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر پیشتر اعلام کرده بود که در جریان حملات سنگین نیروهای سوریه و روسیه به این مناطق از اواخر ماه آوریل تاکنون ۸۲۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. سازمان ملل هم می‌گوید، ۴۰۰ هزار نفر مردم نیز در همین دوره زمانی مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شده‌اند.

نبردها طی هفته‌های اخیر تشدید شده است و روز گذشته اعلام شد که شماری از پیکارجویان اسلام گرا شهر خان شیخون را ترک کرده‌اند.

در جریان جنگ داخلی سوریه بیش از ۳۷۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره یا مجبور به مهاجرت از کشور شده‌اند.

نیروهای دولتی در سال‌های اخیر توانسته اند بخش زیادی از خاک سوریه را از شورشیان باز پس بگیرند. در حال حاضر فقط ادلب و نواحی اطراف آن در کنترل شورشیان است و بخش‌های گسترده‌ای از مناطق شرقی کشور نیز در کنترل پیکارجویان کرد است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ