«عبور» سه کشتی جنگی چین از تنگه تایوان

ناو هواپیمابر چین (عکس از آرشیو)

در حالی که تنش نظامی بین چین و تایوان ادامه دارد، وزارت دفاع تایوان روز شنبه ۶ خرداد اعلام کرد عبور سه کشتی جنگی چینی از جمله ناو هواپیمابر شاندونگ را در تنگه تایوان رهگیری کرده است.

این وزاتخانه می‌گوید ناو شاندونگ در میانه روز در مسیر شمالی تنگه حرکت می‌کرد و به خط حائلی «چسبیده بود» که مرز غیررسمی بین قلمروهای دو کشور است.

در بیانیه کوتاه وزارت دفاع تایوان آمده است که نیروهای نظامی این کشور این گروه از کشتی‌های چینی را با کشتی‌ها و هواپیماهای خود زیر نظر گرفت و «پاسخ مقتضی» داد.

به گزارش رویترز، وزارت دفاع چین حاضر به اظهار نظر نشد و نیروهای مسلح این کشور هم در حساب‌های رسمی شبکه‌های اجتماعی خود در این باره سکوت کرد.

ناو هواپیمابر شاندونگ که ساخت خود چین است و از سال ۲۰۱۹ به آب انداخته شده است، ماه گذشته در یک مانور نظامی در نزدیکی آب‌های سرزمینی تایوان در اقیانوس آرام غربی شرکت داشت.

در ماه مارس سال گذشته و چند ساعت پیش از دیدار روسای جمهور تایوان و آمریکا، ناو شاندونگ از تنگه تایوان عبور کرده بود.

وزارت دفاع تایوان روز شنبه همچنین خبر داد که طی ۲۴ ساعت گذشته هشت هواپیمای جنگی چین از خط مرزی تنگه تایوان عبور کرده‌اند.

چین ادعا می‌کند جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و هرگز استفاده از زور را برای بازگرداندن آن تحت اختیار خود رد نکرده است.

از سوی مقابل، تسای اینگ ون رئیس جمهور تایوان ادعای حاکمیت چین را قویا زیر سوال می‌برد و می‌گوید فقط مردم تایوان می‌توانند درباره آینده این کشور تصمیم بگیرند.