خبرگزاری نزدیک به سپاه اظهارات عضو دفتر خامنه‌ای درباره انتخابات را «خسارت‌بار» خواند

وحید حقانیان (چپ) در کنار رهبر جمهوری اسلامی

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است روز یکشنبه ۳۰ خرداد به اظهارات وحید حقانیان، معاون امور ویژه دفتر بیت رهبر جمهوری اسلامی، درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تاخته و آن را «خسارت‌بار» خوانده است.

وحید حقانیان در یادداشتی که خبرگزاری ایسنا روز شنبه آن را منتشر کرد، با اشاره به حضور محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نوشته بود: «حضور این سه رقیب برای جناب آقای رئیسی، امداد الهی به حساب آمده و یقینا باید گفت این‌ها خود را به گونه‌ای دانسته، یا ندانسته خرج انقلاب کردند».

او افزوده بود: «وگرنه با توجه به شرایط رد صلاحیت‌ها، تحریم انتخابات توسط بیگانگان و حتی احمدی‌نژاد، اگر بعد از کنار کشیدن نامزدهای ‌پوششی، این سه نفر نیز اعلام انصراف کرده بودند، ولو وزارت کشور هم قبول نمی‌کرد یقینا چالش بزرگی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوجود می‌آمد».

اظهارات این عضو دفتر رهبر جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که انتخابات به گونه‌ای مهندسی شده بود که ابراهیم رئیسی حتما با حضور چند نامزد دیگر، برنده انتخابات اعلام شود.

خبرگزاری تسنیم در یادداشت خود که بدون نام نویسنده منتشر کرده است، بیانیه آقای حقانیان را «فی‌نفسه عجیب و معنادار» خوانده و نوشته که او با توجه به عضویت در دفتر علی خامنه‌ای، باید «از ورود به مسائلی که نیازی به آن نیست و یا می‌تواند دفتر رهبر انقلاب را در معرض آسیب‌های بی‌جهت قرار دهد خودداری کند».

بیشتر در این باره: ابراهیم رئيسی، عضو «هیئت مرگ» اعدام‌های ۶۷، برنده انتخابات ریاست‌ جمهوری شد

این خبرگزاری افزوده است: «انتشار بیانیه در تحلیل رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری جزو ماموریت‌های این معاونت نیست و به همین دلیل مبادرت به آن می‌تواند به مثابه یک اقدام ناصواب،‌ و به حق قابل نقد باشد».

خبرگزاری تسنیم ورود حقانیان به عرصه رسانه را برای دفتر خامنه‌ای «آسیب‌زا» عنوان کرده و آن را، به گفته این خبرگزاری، «موجب سوءاستفاده برخی خناسان و مغرضان» دانسته و نوشته است که آن‌ها «تلاش کردند انتقام مشارکت معنادار مردم در انتخابات، پیروزی نماینده جریان انقلابی و شکست پروژه تحریم را با طرح اتهام مهندسی انتخابات از مردم و رهبر انقلاب اسلامی بگیرند».

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد برگزار شد و به گفته وزارت کشور، ۴۸.۸ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این میزان از مشارکت، پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از آغاز حیات جمهوری اسلامی تاکنون محسوب می‌شود.

این آمار در حالی اعلام می‌شود که هیچ نهاد مستقلی در ایران اجازه بررسی میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات را ندارد و مراجع حقوقی و سیاسی مختلف، روند انتخابات ایران را «غیر شفاف» می‌دانند.

مراجع مستقل، از جمله موسسه گمان در هلند پیش از این میزان مشارکت را بسیار پایین‌تر از ارقام اعلام‌شده و زیر ۳۰ درصد تخمین زده بودند.

رادیو فردا در روز انتخابات ده‌ها ویدئو از کاربران در شهرهای مختلف دریافت کرده بود که حوزه‌های خلوت و عموما خالی از رای‌دهندگان را به تصویر می‌کشد.

انتخابات روز ۲۸ خرداد با تحریم گسترده بسیاری از نیروهای سیاسی و همچنین رای‌دهندگان روبرو شد که از دلایل عمده آن می‌توان به رقابتی نبودن انتخابات، سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم، مشکلات شدید اقتصادی و ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان اشاره کرد.

بر اساس یادداشت خبرگزاری تسنیم و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر