از تحریم کاربران ایرانی تا گوشی فایو جی

برخی از سایت‌های محصولات تکنولوژی مانند لنوو دسترسی کاربران ایرانی به سایت‌های خود را مسدود کرده‌اند. همزمان همین شرکت چینی که دسترسی کاربران ایرانی را به سایت خود مسدود کرده، اعلام کرده که اولین گوشی مجهز به سیستم فایو جی را با پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵، به زودی وارد بازار خواهد کرد.

تحریم کاربران ایرانی

رسانه‌های مختلف تکنولوژی در ایران مانند سایت زومیت گزارش داده‌اند که برخی از سایت‌های تکنولوژی یا سازندگان بزرگ دسترسی کاربران ایرانی را به سایت‌های خود مسدود کرده‌اند.

شرکت لنوو دسترسی افراد با آی پی ایران را به وب‌سایت رسمی خود مسدود کرده است، گرچه همچنان کاربران ایرانی می‌توانند با ابزارهای تغییر ای پی به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنند. به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی‌ها از ترس تحریم‌های احتمالی زودتر از باقی کشورها دست به کار شده‌اند.

اندورید پی به زودی عرضه می‌شود

به روزهای معرفی جدیدترین نسخه اندروید نزدیک می‌شویم؛ اما این نسخه جدید چه خصوصیت‌هایی دارد؟

این محصول در پایان ماه اوت یعنی نزدیک به سه هفته دیگر، توسط گوگل معرفی می‌شود. گفته می‌شود گوگل سعی کرده تا این سیستم عامل جدید بتوانند در رقابت با نسخه جدید آی او اس موفق باشد. این سیستم عامل موبایل در جدیدترین نسخه خود، قرار است توان بیشتری در زمینه واقعیت افزوده داشته باشد.

اندروید پی مانندآی او اس ۱۲ به کاربران اجازه می‌دهد اعلان‌های اپلیکیشن‌های مختلف را خاموش کنند. در زمینه دستیار صوتی هم سعی شده تا گوگل از اپل جلوتر باشد و هوش مصنوعی در اندروید جدید، قابلیت‌های بیشتری پیدا خواهد کرد.

گوگل به ساز چینی‌ها می‌رقصد

شرکت گوگل مدت‌هاست در کشور چین فیلتر است، چرا که حاضر نشده بود به دستورات دولتی درباره محصولاتش و کنترل و سانسورها عمل کند. این در حالی است که رقیب این شرکت یعنی اپل، با پیروی از قوانین چین بدون کوچکترین مزاحمتی در این کشور فعالیت می‌کند.

حالا شرکت گوگل قصد دارد به خواست مقامات دولت چین تن دهد. آنگونه که برخی سایت‌های تکنولوژی گزارش داده‌اند، گوگل حاضر شده نتایج جستجوی خود در چین را بنا به خواست مقامات چینی سانسور کند و با این روش راه را برای فعالیت دوباره در این بازار بزرگ باز کند.

سایت اینترسپت گزارش داده که گوگل در برنامه سانسور با دولت چین، همکاری می‌کند. بر این اساس نتایج وب‌سایت‌های فیلتر شده توسط دولت چین، در جستجوی گوگل در این کشور حذف خواهند شد و به این ترتیب دیگر در نتیجه جستجو مواردی مانند سایت ویکی‌پدیا که در چین فیلتر است، نشان داده نخواهند شد.

اولین گوشی فایو جی

شرکت لنوو ادعا کرده که به زودی اولین گوشی فایو جی جهان را که در آن از پردازنده اسنپ دراگون ۸۵۵ استفاده شده، راهی بازار خواهد کرد.

اسنپدراگون ۸۵۵ که پیشرفته‌ترین پردازنده موبایل است؛ توسط شرکت کولکام با مودم فایو جی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد و بسیاری از شرکت برای اینکه بتواند اولین استفاده‌کننده از این پردازنده باشند با هم رقابت شدیدی خواهند داشت. حالا مشخص نیست چگونه لنوو ادعا کرده که می‌تواند زودتر از همه غول‌های صنعت موبایل به عنوان اولین سازنده از این پردازنده با مودم فایو جی استفاده کند.

فایو جی قرار است سرعت بسیار بالایی داشته باشد. اولین مودم «فایو جی» ساخت شرکت کوالکام است و تا سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی ۲۵۷ برابر بیشتر از پرسرعت‌‌ترین شبکه LTE موجود در آمریکا است.

براساس اطلاعات منتشر شده شرکت کوالکام در حال حاضر تکنولوژی نسل پنجم خودش را روی ۱۸ گوشی جدید قرار داده است که سال آینده راهی بازار می‌شوند. بنابر آنچه منتشر شده است، طبق برنامه‌ریزی‌ها، شبکه نسل پنجم قرار است ابتدا در پنج کشور راه‌اندازی شود.

شیائومی و موبایل ۳۰ دلاری

شرکت چینی شیائومی قصد دارد یک گوشی بسیار ارزان‌قیمت را با قیمت ۳۰ دلار عرضه کند. این گوشی ارزان قیمت Qin نام دارد و از نمایشگر ۲.۸ اینچی با رزولوشن ۲۴۰ در ۳۲۰ پیکسل برخوردار است.

صفحه کلید این گوشی، فیزیکی است و گوشی از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و از پردازنده ضعیف MT6260A بهره می‌برد.

از طرفی این گوشی دارای جی پی اس نیست اما از سیستم فور جی پشتیبانی می‌کند. خروجی هدفون در این گوشی تعبیه نشده اما باطری آن چند روز دوام دارد.

سامسونگ تبلت جدید معرفی کرد

شرکت سامسونگ تبلت جدید خود را با نام گلکسی تب اس ۴ معرفی کرد. نمایشگر این تبلت ۱۰.۵ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ است و سعی شده حاشیه‌های آن نسبت به مدل قبلی کاهش پیدا کند. این تبلت که در رقابت با محصول آی پد اپل است از یک قلم و صفحه کلید هم پشتیبانی می‌کند.

گلکسی تب اس ۴ از تراشه‌ اسنپدراگون ۸۳۵ با فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتزی استفاده می‌کند. این دستگاه به رم ۴ گیگابایتی به همراه حافظه‌ داخلی ۶۴ گیگابایتی در مدل پایه تجهیز شده است و در مدل قوی‌تر حافظه‌ داخلی تا ۲۵۶ گیگابایت، ارتقا یافته است.

گلکسی تب اس ۴ از اندروید ۸.۱ اوریو استفاده می‌کند. از نقاط ضعف این محصول می‌توان به استفاده از پردازنده قدیمی اسنپدارگون ۸۳۵ اشاره کرد؛ از طرفی قیمت این تبلت هم بسیار بالا به نظر می‌رسد. قیمت این محصول از ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ دلار با توجه به سخت‌افزار مختلف، متفاوت است.