امیرعبدالهیان می‌گوید ایران یک بسته سیاسی جدید برای احیای برجام ارائه کرده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تهران طی دو روز گذشته یک بسته سیاسی جدید برای احیای توافق سال ۱۳۹۴ موسوم به «برجام» ارائه کرده است.

حسین امیرعبداللهیان که به هند سفر کرده است، چهارشنبه شب ۱۸ خرداد، اظهار داشت که «به طرف مقابل به صراحت اعلام کردیم می توانید بین این دو مسیر یکی را انتخاب کنید. ترجیح ما مسیر دیپلماسی و سیاسی است».

او با بیان این‌که تهران به‌دنبال یک «توافق خوب، قوی و پایدار» است، مذاکرات اصلی را بین ایران و آمریکا دانست، چرا که به گفته امیرعبداللهیان، «عمده تحریم‌ها» از سوی آمریکا اعمال شده است، «پس توافق شد موضوع لغو تحریم‌ها به طور غیر مستقیم بین ما و آمریکا انجام شود».

وزیر خارجه ایران جزئیاتی در مورد این «بسته سیاسی جدید» ارائه نکرد.

از زمان خروج آمریکا در اردیبهشت ۹۷ از برجام، ایران به‌طور تدریجی از تعهدات هسته‌ای در چارچوب این توافق عدول کرده است.

مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام از ۵۰ روز پیش متوقف مانده، که آمریکا دلیل آن را «درخواست‌های فرابرجامی» ایران عنوان کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تهران خواستار حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و همچنین تضمین واشینگتن مبنی بر عدم خروج دوباره از برجام است.

ایالات متحده دادن تضمین را رد کرده است، و به گفته منابع آمریکایی، حاضر نیست نام سپاه را هم از فهرست یاد شده حذف کند چون ارتباطی به برجام ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا/ک.ر