پنج تصادف مرگبار طی دو هفته جان ۱۴ کارگر را گرفت

خبرگزاری ایلنا روز پنج‌شنبه از وقوع پنج تصادف مرگبار برای اتوبوس‌های کارگران در ایران طی کمتر از دو هفته خبر داد.

بر اساس این گزارش، تصادف مرگبار اتوبوس حامل کارگران نفتی در محور اهواز – خرمشهر در چهار دی سال جاری، منجر به مرگ ده کارگر شد.

چهار روز بعد، واژگونی یک دستگاه وانت‌بار حامل کارگران فصلی در محور جاده دزفول به شوش در استان خوزستان، ۹ زخمی بر جا گذاشت.

دوازدهم دی نیز در استان خراسان رضوی، تصادف مینی‌بوس حامل کارگران یک واحد معدنی در تایباد منجر به کشته‌ شدن دو نفر و زخمی شدنِ ۱۴ نفر دیگر شد.

یک روز بعد از آن هم بر اثر واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران در محور سلماس به تسوج در استان آذربایجان شرقی، ۱۳ کارگر به بیمارستان سلماس منتقل شدند.

عصر چهاردهم دی‌ماه نیز تصادف سرویس حامل کارگران در شوش، دو کشته و سه مصدوم در پی داشت.

در این گزارش آمده اگرچه در هر تصادف جاده‌ای، عوامل متفاوتی دخیل هستند، اما در مورد کارگران، «کارفرمایان برای کم کردن بار هزینه‌ی خود از ایمنی مایه می‌گذارند؛ آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از ایمن‌ترین سرویس‌ها، ارزان‌ترین را انتخاب کنند.»

احسان سهرابی، نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت کار با اشاره به تکرار این نوع حوادث برای کارگران گفت: «اگر حادثه‌ای برای سرویس کارگران پیش بیاید و این حادثه به دلیلِ نقض فنی سرویس باشد مقصر فقط راننده نخواهد بود، بلکه کسی که وسیله را تامین کرده [کارفرما] نیز مسئول است.»

ایران یکی از مرگبارترین کشورهای منطقه در حوادث رانندگی است. بالاترین آمار تصادف جاده‌ای ایران در دو دهه اخیر مربوط به سال ۸۴ با ۲۷ هزار کشته در سال است. بر اساس یک برآورد رسمی، حدفاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۸ به طور متوسط سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های ایران کشته شده‌اند.