سنگ مزار روح‌الله زم در سالگرد اعدام او تخریب شد

عکسی که خواهر روح‌الله زم پس از پاشیده شدن قیر بر مزار برادرش منتشر کرده است

فاطمه زم، خواهر روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز»، در سالگرد اعدام برادرش با انتشار عکسی از پاشیده شدن قیر بر سنگ قبر این فعال رسانه‌ای خبر داد.

خانم زم روز پنج‌شنبه، دوم دی‌ماه، ضمن انتشار این عکس در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «اینجا مزار انسانی است که گفت یکی از سه آرزویم این بود که در وطن خود بمیرم.»

روح‌الله زم، فعال رسانه‌ای و بنیانگذار و مدیر سایت کانال تلگرامی «آمدنیوز» که از سال‌ها پیش در فرانسه پناهنده بود، در مهر ۹۸ طی سفر به عراق، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران ربوده و در دادگاه انقلاب تهران به «افساد فی الارض» متهم شد و ۲۲ آذر ۱۳۹۹ حکم اعدام او اجرا شد.

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، بارها صدور حکم اعدام توسط دادگاه انقلاب را «غیرقانونی» خوانده و اعلام کرده بود که فرزندش در جریان محاکمه «از ابتدایی‌ترین حقوق خود» محروم بوده است.

این اولین بار نیست که سنگ قبر یکی از منتقدان و معترضان به حکومت جمهوری اسلامی مورد تعرض قرار می‌گیرد.

بیشتر در این باره: پدر روح‌الله زم در مراسم سالگرد پسرش لباس روحانیت را از تن خود در آورد

پیش از این سنگ قبر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و سنگ قبر مصطفی کریم‌بیگی، از کشته‌شدگان عاشورای ۱۳۸۸ شکسته شده بود.

بر قبر کیانوش آسا، از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۸۸، هم اسید پاشیده و نهال کاشته‌شده بر مزار او را کنده بودند. سنگ قبر ندا آقاسلطان، معروف‌ترین قربانی سرکوب‌های سال ۸۸، نیز با شلیک گلوله شکسته شده بود.

اتفاقات مشابه برای سنگ یادبود برخی از نویسندگان، شاعران و روشنفکران و سیاسیون از جمله هوشنگ گلشیری، احمد شاملو، سهراب سپهری و ابراهیم یزدی نیز افتاده است.

سال گذشته نیز خانواده نوید افکاری برای گذاشتن سنگ یابود بر مزار این کشتی‌گیر که اعدام شد تحت فشار بودند و پدر و برادر او زمانی که برای آماده‌سازی محل دفن او برای نصب سنگ یابود رفتند، بازداشت شدند.

هیچ‌ یک از مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون مسئولیت این تخریب‌ها را برعهده نگرفته و هویت افرادی هم که به سنگ قبرها آسیب می‌زنند مشخص نشده است.