وزارت خارجه ایران به خانواده زوج پناهجوی غرق‌شده در یونان: انتقال اجساد ۲ میلیارد تومان هزینه دارد

عکسی که هه‌نگاو از جلیل روانگرد و سمیه جامخانه، زوج پناهجوی ایرانی غرق‌شده منتشر کرده است

پس از آن‌که یک زوج مریوانی در مسیر رسیدن به اروپا در رودخانه‌ای در یونان غرق شدند، وزارت خارجه ایران به خانواده آن‌ها گفته است که «هزینه انتقال اجساد این زوج به کشور دست‌کم ۲ میلیارد تومان است.»

هنوز مشخص نیست که آیا مسئولان وزارت خارجه ایران حاضر به پرداخت هزینه انتقال اجساد این زوج به ایران هستند یا نه.

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو، ۲۳ دی از پیدا شدن اجساد یک زوج مریوانی با هویت جلیل روانگرد و سمیه جامخانه که در مسیر رسیدن به اروپا در رودخانه‌ای در یونان غرق شده بودند، خبر داده است.

جمیل روانگرد در گفت‌وگویی که روزنامه همشهری روز یک‌شنبه، ۲۶ منتشر کرده، گفته است که برادرش، همسرش و برادر همسرش به دلیل بیکاری و مشکلات معیشتی از چند سال قبل به‌طور غیرقانونی در ترکیه زندگی و کار می‌کردند تا این که چندی پیش تصمیم گرفتند که با عبور از رودخانه‌ای در مرز ترکیه وارد یونان شوند.

جمیل در ادامه افزوده است که آن‌ها شب‌هنگام اقدام به این کار کرده‌اند، اما بر اثر شدت جریان آب و عمیق‌تر شدن رودخانه در میانه مسیر دچار مشکل شده‌اند. ابتدا آب سمیه را با خود برده، جلیل هم که برای کمک به همسرش رفته غرق شده و فقط برادر سمیه به نام عبدالله از این مهلکه جان سالم به‌در برده است.

جمیل روانگرد در ادامه درباره انتقال اجساد برادر و همسر برادرش گفته است که در مراجعه به نمایندگی وزارت خارجه در سنندج به او گفته شده است که انتقال اجساد دست‌کم ۲ میلیارد تومان هزینه دارد.

در سال‌های اخیر تمایل به مهاجرت در بین شهروندان ایرانی به دلیل فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افزایش یافته و برخی از این افراد که به روش‌های غیرقانونی و قاچاق اقدام به مهاجرت می‌کنند با خطرات جانی و مالی بسیاری مواجه هستند.

بر اساس گزارش هه‌نگاو از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون دست‌کم ده پناهجوی کُرد در حین رفتن به اروپا جان‌شان را از دست داده‌اند و از این میان سه نفر زن بوده‌اند.

اواخر آذر امسال و سه هفته پس از واژگونی یک قایق حامل پناهجویان هنگام عبور از کانال مانش، مقام‌های فرانسه مرگ «سیروان علی‌پور»، پناهجوی ۲۳ ساله کُرد ایرانی را تایید کردند.

آبان‌ پارسال نیز پنج عضو خانواده «ایران‌نژاد» از جمله سه کودک قربانی حادثه‌ای مشابه شدند. این خانواده اهل سردشت بودند و قصد داشتند از فرانسه به بریتانیا مهاجرت کنند. انتقال پیکر اعضای این خانواده به ایران با کمک مالی دولت صورت گرفت.