ترامپ می‌گوید زن متولد آمریکا که به داعش پیوسته بود حق بازگشت ندارد

عکسی که وکیل هدی موثانا در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشته‌ و می‌گوید متعلق به این زن ۲۴ ساله است؛ تاریخ و محل تصویربرداری مشخص نیست

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید اجازه نمی‌دهد زنی که زاده ایالات متحده است و به گروه «حکومت اسلامی» در سوریه پیوسته است، به آمریکا بازگردد، چرا که او دیگر شهروند این کشور نیست.

وکیل این زن اظهارات آقای ترامپ را رد کرده‌ است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اول اسفندماه گفت «هدی موثانا» که در حال حاضر همراه فرزند خردسالش در یک اردوگاه پناهجویان در سوریه به سر می‌برد، هیچ مدرک قانونی برای اثبات ادعایش در زمینه شهروندی آمریکا را ندارد.

وی گفته است «او هیچ مدرک قانونی ندارد، نه گذرنامه آمریکایی دارد، نه حق آن‌که گذرنامه دریافت کند و نه روادید سفر به ایالات متحده را دارد». با این حال در اظهارات وزیر خارجه ایالات جزئیاتی در این مورد که چرا مشخص شده این زن شهروند آمریکا نیست، ارائه نشده‌ است.

موثانا ۲۴ سال دارد و زاده نیوجرسی، در شمال شرق ایالات متحده است.

آقای ترامپ گفته که او دستور داده‌ است هدی موثانا اجازه بازگشت به کشور را نداشته باشد: «من از مایک پومپئو، وزیر خارجه، خواستم [تا مانع بازگشت او شود] و او هم کاملا با من هم‌عقیده بود که نباید اجازه داد هدی موثانا به کشور بازگردد».

از سوی دیگر حسن شبلی، وکیل موثانا، گفته است این زن که در آمریکا زاده شده، ساکن آلاباما بود، و پیش از آن‌که در سال ۲۰۱۴ به گروه حکومت اسلامی بپیوندد، از گذرنامه قانونی برخوردار بود.

به گقته آقای شبلی، این زن ۲۴ ساله از گروه داعش بریده و قصد دارد به زادگاهش بازگردد تا جایی برای مراقبت و بزرگ کردن پسر خود داشته باشد، و هر آنچه از نظر قانونی در انتظارش هست را می‌پذیرد.

حسن شبلی افزوده است پدر موثانا که یک دیپلمات یمنی بود ماه‌ها پیش از تولد دخترش، از مقام خود کناره‌‌گیری کرده بود؛ بنا بر قوانین، فرزندان دیپلمات‌ها خودبه‌خود از حق شهروندی برخوردار نمی‌شوند.

شبلی می‌گوید: «وقتی کسی قانون را می‌شکند، ما یک سازوکار قضائی داریم تا با قانون‌شکنی برخورد کنیم و قانون شکنان را پاسخگو، و این تمام آن‌چیزی‌ست که او (موثانا) خواستار آن شده‌ است».

موضوع شهروندان خارجی بازداشت‌شده یا آن‌دسته که از صف داعش در عراق و سوریه جدا شده‌اند به چالشی برای برخی کشورها تبدیل شده‌ است. اخیرا خود آقای ترامپ، از متحدان اروپایی ایالات متحده خواسته بود بیش از ۸۰۰ تن از نفرات بازداشت‌شده داعش در سوریه را «پس بگیرند» و در کشور خود آن‌ها را محاکمه کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود: «خلافت (گروه حکومت اسلامی) در آستانه فروپاشی‌ست. گزینه دیگر چندان مناسبی نیست و آن‌هم این‌که مجبور خواهیم بود آن‌ها را رها کنیم».

بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز تصمیم مشخصی در مورد بازگشت نفرات داعش نگرفته‌اند و یا همچنان مخالف آن هستند.

به گزارش کمیسیون اروپایی، بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در مجموع ۴۲ هزار نفر به داعش پیوسته‌اند که نزدیک به پنج هزار نفر از آن‌ها شهروندان اروپایی هستند.

بنا بر آماری که «موسسه بین‌المللی مطالعات در مورد خشونت‌های سیاسی و افراطی‌گری» در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده بود بیش از صد نفر از شهروندان آمریکا به صف داعش پیوسته‌اند.

آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، اروپای آزاد، توئیتر، رادیو فردا|ت