اعتراضات در روتردام علیه محدودیت‌های ناشی از کرونا؛ ۷ نفر زخمی و۵۰ نفر بازداشت شدند

خودروهای پلیس در تجمع اعتراضی شهروندان روتردام

در پی به خشونت کشیده شدن اعتراضات به اعمال محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا در هلند، حداقل ۷ نفر زخمی و بیشتر از ۵۰ نفر نیز در شهر روتردام بازداشت شدند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه گزارش داده است که در اعتراضات امروز، حداقل دو معترض که با شلیک نیروهای پلیس زخمی شده بودند، راهی بیمارستان شدند.

نهادهای قانونی هلند اعلام کرده‌اند که تحقیقات برای بازداشت‌های بیشتر در راه است و فرِد گرپرهاوس وزیر دادگستری کشور نیز از «خشونت شدید معترضان علیه پلیس، خدمات اضطراری و آتش‌نشانی» خبر داده؛ اما گفته است تحقیقات کامل درباره استفاده پلیس از اسلحه علیه معترضان نیز انجام خواهد شد.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیده شدن خودروها توسط معترضان و سنگ‌اندازی آنها به پلیس خبر می‌دهد.

احمد ابوطالب شهردار روتردام، اعتراضات روز شنبه را «مجلس عیش خشونت» نامیده است.

در این میان شمار دقیق زخمی‌ها در جریان تیراندازی پلیس به معترضان هنوز مشخص نیست و خسارات وارد آمده توسط معترضان در جریان خشونت‌ها نیز ارزیابی نشده است. گزارش‌هایی از زخمی شدن چندین پلیس نیز منتشر شده است، اما هنوز تلفات جانی در این خشونت‌ها گزارش نشده است.

خبرگزارش آسوشیتدپرس در گزارشی از حمله معترضان به یک خبرنگار و ضرب و شتم وی خبر داده‌ است.

بیشتر در این باره: اجرای قرنطینه و اجباری شدن واکسن در اتریش

تا یک ماه گذشته، شمار مبتلایان روزانه به کرونا در هلند کمتر از ۲ هزار نفر بود، اما حدود سه هفته پیش این رقم به ۱۰ هزار نفر اوج گرفت و طی روزهای گذشته به بالای ۲۰ هزار نفر رسیده است که دو برابر اوج شیوع کرونا در این کشور در دوران قبل از واکسیناسیون کرونا است.

دقیقا وضعیت مشابهی نیز در اتریش حاکم است. الکساندر شالنبرگ، صدراعظم اتریش روز جمعه ۲۸ آبان اجرای قرنطینه سراسری در این کشور را اعلام کرد. این مقررات از روز دوشنبه و حداقل به مدت ۱۰ روز اجرا خواهد شد. ساعاتی بعد از اعلام این خبر، اعتراضات به محدودیت‌های اجتماعی آغاز شد.

در دوره قرنطینه تمامی فروشگاه‌های غیرضروری و مراکز فرهنگی و ورزشی تعطیل خواهند شد و مردم فقط برای انجام کارهای ضروری مثل خرید مواد غذایی و یا مراجعه به پزشک و بیمارستان می‌توانند از منزل خارج شوند.

تابستان امسال و با واکسیناسیون سریع بخش مهمی از جمعیت به همراه محدودیت‌های اجتماعی، شمار مبتلایان روزانه در اتریش به زیر ۲۰۰ نفر رسید، اما اواسط ماه گذشته این رقم به بیش از دو هزار نفر اوج گرفت و طی روزهای گذشته به بالای ۱۵ هزار نفر رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس، وورد او مترز، و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن