دیپلمات آمریکایی: تحریم‌های بیشتری علیه بلاروس در راه است

جولی فیشر، نماینده ویژه ایالات متحده در امور بلاروس

یک دیپلمات ارشد ایالات متحده روز سه‌شنبه دوم آذر اعلام کرد که واشینگتن و اتحادیه اروپا «به زودی» تحریم‌های اقتصادی سنگین‌تری علیه بلاروس به خاطر ایجاد بحران مهاجران در مرز اتحادیه اروپا اعمال خواهند کرد.

جولی فیشر، نماینده ویژه ایالات متحده در امور بلاروس، تاکید کرد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، «کاملا مسئول» این بحران است که باعث شده هزاران مهاجر از خاورمیانه در مرز بلاروس و لهستان سرگردان شوند و باید با او برخورد شود تا رفتار خود را تغییر دهد.

او اظهار داشت: «ایالات متحده و اتحادیه اروپا هر دو تصریح کرده‌اند که تحریم‌ها و فشارهای بیشتر به زودی اعمال خواهد شد».

ایالات متحده و اتحادیه اروپا لوکاشنکو را به ایجاد بحران در مرز اتحادیه اروپا متهم می‌کنند و می‌گویند که این بحران را به تلافی تحریم‌های اروپا علیه مینسک به‌وجود آورده است، تحریم‌هایی که به خاطر سرکوب اعتراضات به نتایج انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری بلاروس اعمال شده است.

درک شوبل، رئیس هیات اتحادیه اروپا در بلاروس، نیز روز دوشنبه تاکید کرد که شرایط مهاجران در مرز بلاروس و لهستان «بسیار نگران‌کننده است و مینسک همچنان به تنش‌ها دامن می‌زند».

وی افزود که اتحادیه اروپا در حال همکاری با آمریکا برای دور بعدی تحریم‌ها علیه بلاروس است.

به گفته مقامات اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که پنجمین دور تحریم‌ها علیه مینسک تا کمتر از ده روز دیگر اعلام شود و این تحریم‌ها شامل تقریبا ۳۰ فرد و نهاد خواهد شد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی/ س.ن/ک.ر