امارات ۵۴۴ میلیون دلار برای جبران خسارات ناشی از سیل اختصاص می‌دهد

خیابان سیل‌زده در شارجه

امارات متحده عربی اعلام کرد که مبلغ ۵۴۴ میلیون دلار به تعمیر خانه‌های شهروندانی که از باران شدید و سیل هفته گذشته آسیب دیدند، اختصاص خواهد داد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نخست وزیر امارات متحده عربی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت در پایان جلسه کابینه گفت: «ما برای مقابله با باران‌های شدید درس‌های مهمی آموختیم. هیئت وزیران دو میلیارد درهم (حدود ۵۴۴ میلیون دلار) برای تعمیر خساراتی که به خانه‌های مردم وارد شده، تصویب کرد.»

بر اثر باران‌های شدید هفته قبل که در ۷۵ سال گذشته سابقه نداشت، بخش گسترده‌ای از خیابان‌ها و بزرگراه‌های دوبی زیر آب رفت و فعالیت فرودگاه آن که یکی از پر رفت‌و‌آمدترین فرودگاه‌های جهان است، چند روز مختل شد.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم افزود: «کمیته‌ای در سطح وزیران مسئول پیگیری این موضوع شده و در همکاری با نهادهای حکومت مرکزی و دولت محلی، مبالغ غرامت برای جبران خسارت مردم را توزیع خواهد کرد.»

دوبی در مقایسه با هفت شیخ نشین که در کنار هم امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند، بیش از همه از بارش شديد باران آسیب دیده است.

بیشتر در این باره: ثبت بیشترین میزان بارندگی در تاریخ امارات

هر چند مقامات امارات هنوز رقم دقیق تلفات را اعلام نکرده‌اند، ولی گزارش‌ها حاکی است که بر اثر سیلاب شدید هفته گذشته دست‌کم سه کارگر فیلیپینی و یک شهروند اماراتی جان خود را از دست دادند.

حاکم دوبی همچنین در حساب شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «کمیته دیگری نیز در سطح وزیران برای ارزیابی از خسارات به زیرساخت‌ها و یافتن راه حل‌هایی برای تعمیر آنها تشکیل شده است. این وضعیت به دلیل شدت خسارات بی‌سابقه بود ولی ما کشوری هستیم که از هر تجربه‌ای درس می‌گیرد.»

فردریک اوتو، اقلیم شناس و کارشناس ارزیابی از تاثیر تغییرات اقلیمی بر وقوع سوانح شدید طبیعی به خبرگزاری فرانسه گفت: «به احتمال فراوان بارش شدید باران در خاورمیانه و به خصوص امارات محصول اقدامات بشری است که به تغییرات بی‌سابقه اقلیمی منجر می‌شود.»

طوفان باران‌زای هفته گذشته ابتدا در روز ۲۵ فروردین به عمان رسید و به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور دست‌کم ۲۱ کشته به جا گذاشت.

طوفان سپس به سوی امارات حرکت کرد و ظرف مدتی کوتاه موجب بارش باران سنگینی شد که به گفته کارشناسان معادل میزان بارندگی ظرف دو سال بود.

رفت‌و‌آمد در سطح شهر و فعالیت فرودگاه دوبی کاملا مختل شد و بسیاری از خانه‌ها به خصوص در مناطق نسبتا قدیمی شهر زیر آب رفت.

در مجموع بیش از دو هزار و ۱۱۵ پرواز در فرودگاه دوبی لغو شد و فعالیت آن تا یک هفته بعد، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت، مختل شد.

عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر سرشناس اماراتی در یک انتقاد علنی و کم‌سابقه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «باید بپذیریم که در زمینه مدیریت بحران و خدمات شهری و زیرساختی ضعف‌های نامعقول و غیرقابل قبولی داریم. امیدواریم که این وضعیت در آینده تکرار نشود.»

وضعیت در دوبی اکنون به حالت عادی بازگشته، شبکه حمل‌و‌نقل عمومی فعالیت کامل خود را از سرگرفته و همه خیابان‌ها و بزرگراه‌ها باز هستند.