بریتانیا تشدید «آزار و اذیت» بهائیان توسط حکومت ایران را محکوم کرد

عکسی که باشگاه خبرنگاران از تخریب تعدادی از خانه‌های بهائیان در روستای روشنکوه منتشر کرده است.

وزارت خارجه بریتانیا روز جمعه موج تازه اقدامات حکومت ایران در «آزار و اذیت» بهائیان از جمله گزارش‌ها در باره تخریب خانه‌ها و مصادره زمین‌هایشان در روشن‌کوه مازندران را محکوم کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه بریتانیا به بازداشت عفیف نعیمی، از رهبران جامعه بهایی اشاره شده است.

لرد طارق احمد، مسئول حقوق بشر و آزادی مذهب و اعتقادات وزارت امور خارجه بریتانیا در این زمینه گفته است که آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی نقض جدی قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و چنین اقدماتی آنهم در «سال ۲۰۲۲ قابل تحمل نیست.»

این مقام وزارت امور خارجه بریتانیا تصریح کرده است، ما با شرکای بین المللی برای پاسخگو کردن ایران در این زمینه همکاری خواهیم کرد و همچنان موضوع نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در ایران با حکومت این کشور در میان خواهیم گذاشت.

نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل و چند وب‌سایت حقوق بشری، هفته گذشته اعلام کردند، تعدادی از خانه‌های بهائیان در روستای روشنکوه در شمال کشور بار دیگر تخریب و زمین‌های زراعتی تعداد دیگری از بهائیان این روستا تصرف شد.

روستای روشنکوه از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران در شمال ایران است.

این روستا که بیشتر ساکنان آن از دیرباز بهائی هستند، پیشتر نیز صحنه هجوم نیروهای حکومتی و تخریب خانه‌های بهائیان بوده است.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه بهائیان در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت: «در پی حمله روز سه‌‌شنبه [۱۱ مرداد]، بیش از ۲۰۰ مامور حکومتی ایران، بهائیان را در روستای روشنکوه جمع‌ کردند و برای جلوگیری از فیلمبرداری، تلفن‌های همراه آن‌ها را گرفتند.»

علاوه بر ماموران نظامی و امنیتی، تعدادی از کارکنان ارگان‌های دولتی مثل جهاد کشاورزی نیز در میان ماموران حضور داشتند.