پس‌لرزه‌های مصاحبه شاهزاده هری و مگان برای خانواده سلطنتی و جامعه بریتانیا

مگان مارکل اذعان کرد که در آغاز رابطه با شاهزاده هری خیلی ساده‌لوح بود و به هیچ وجه برای پذیرش مقررات سختگیرانه زندگی در خاندان سلطنتی آماده نبود.

بریتانیا و خانواده سلطنتی آن در حال هضم مطالبی هستند که شاهزاده هری، پسر ولیعهد بریتانیا و همسرش مگان مارکل در مصاحبه اخیر خود با اوپرا وینفری، مجری مشهور آمریکایی، مطرح کرده‌اند. این مصاحبه اختصاصی شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس غروب یکشنبه ۱۷ اسفند در آمریکا و روز دوشنبه در بریتانیا پخش شد.

این زوج که سال گذشته تصمیم گرفتند از مدار خانواده سلطنتی بریتانیا خارج شده و به کالیفرنیا نقل مکان کنند تصویری خشک و بی‌عاطفه از خانواده سلطنتی بریتانیا ارائه داده و حتی ادعا کردند که رفتارهای نژادپرستانه و بی‌تفاوتی اعضای ارشد خانواده سلطنتی باعث شده بود که مگان مارکل به فکر خودکشی بیفتد.

مگان مارکل در بخشی از مصاحبه به اوپرا وینفری گفت: «به نقطه‌ای رسیده بودم که دیگر نمی‌خواستم زنده باشم». او افزود که از اداره منابع انسانی کاخ سلطنتی تقاضای کمک کرد ولی به او گفته شد که هیچ کاری نمی‌توانند بکنند.

مگان مارکل اذعان کرد که در آغاز رابطه با شاهزاده هری خیلی ساده‌لوح بود و به هیچ وجه برای پذیرش مقررات سختگیرانه زندگی در خاندان سلطنتی آماده نبود.

مگان مارکل که فرزند پدری سفیدپوست و مادری سیاهپوست است افزود پس از بارداری، اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا در مورد تیرگی رنگ پوست فرزند آن‌ها نگران بودند و غیبت می‌کردند.

شاهزاده هری نیز چنین مکالمات و حساسيت‌هایی را تایید کرد و گفت: «از شنیدن این حرف‌ها شوکه شدم».

شاهزاده هری و مگان مارکل ترجیح دادند از کسی نام نبرند. ولی اوپرا وینفری، مجری برنامه خاطر نشان کرد که آن‌ها به او گفته‌اند که نه ملکه الیزابت و نه همسرش شاهزاده فیلیپ چنین حرف‌هايی نزده‌اند.

هری و مگان که به عنوان اعضای خانواده سلطنتی با القاب دوک و دوشس ساسکس شناخته می‌شدند پارسال با انتقاد از برخوردهای نژادپرستانه و مداخله دائمی رسانه‌ها در زندگی خصوصی‌شان از مسئولیت‌های خود به عنوان اعضای خانواده سلطنتی کناره‌گیری کردند.

خروج آ‌ن‌ها از خانواده سلطنتی در سال جاری رسمیت پیدا کرد و این مصاحبه اولین فرصت برای توضیح دلایل تصمیم‌شان بود.

شاهزاده هری در این مصاحبه تاکید کرد که یکی از دلایل اصلی که باعث شد بریتانیا را ترک کنند «نژادپرستی» و عملکرد «زهرآگین» رسانه‌های عامه‌پسند بریتانیا بوده است.

پسر ولیعهد بریتانیا افزود تجارب شخصی همسرش در محیط خانواده سلطنتی به او نشان داد که این نهاد تا چه حد ظالمانه و سرکوبگر است.

او گفت: «من در این فضا گیر افتاده بودم ولی نمی‌دانستم. پدر و برادرم نیز گیر افتاده‌اند. واقعیت این است که مگان من را نجات داد».

برخی از رسانه‌ها و مردم در بریتانیا در واکنش‌های اولیه از این زوج انتقاد کرده و می‌گویند که آن‌ها مسئولیت و وظایف خود به عنوان عضو خانواده سلطنتی را فدای خوشبختی شخصی خود کرده‌اند.

نسل جوان خانواده سلطنتی بریتانیا، از جمله شاهزاده ویلیامز برادر ارشد هری و همسرش در سال‌های اخیر به کارزار آگاهی‌بخشی عمومی در مورد بیماری و نارسایی‌های روانی پیواسته‌اند.

ولی شاهزاده هری گفت خود این خانواده به جنبه‌های روحی و روانی افراد توجه نمی‌کنند و همیشه می‌گویند: «شیوه کار و زندگی ما همین است و نمی‌توان آن را تغییر داد. همه ما در چنین سیستمی بزرگ شده و زندگی کرده‌ایم».

شاهزاده هری در بخش دیگری از مصاحبه گفت نگران بود که به سرنوشت مادرش، پرنسس دیانا، دچار شود که پس از جدا شدن از شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا «پاپاراتزی»ها هميشه او را تعقیب می‌کردند و در نهایت در یک تصادف رانندگی و هنگامی که «پاپاراتزی»ها به دنبال خودروی حامل او بودند کشته شد.

واکنش‌ها به این مصاحبه در آمریکا بسیار مثبت بوده است ولی افکار عمومی بریتانیا برخورد متفاوتی خواهند داشت.

برخی از رسانه‌ها و مردم در بریتانیا در واکنش‌های اولیه از این زوج انتقاد کرده و می‌گویند که آن‌ها مسئولیت و وظایف خود به عنوان عضو خانواده سلطنتی را فدای خوشبختی شخصی خود کرده‌اند.

ولی در عین حال برخی از صاحبنظران می‌گویند ادعاهای مطرح شده در این مصاحبه از جمله وجود «نژادپرستی» در محیط خانواده سلطنتی و یا عملکرد «زهرآگین» رسانه‌های عامه‌پسند موضوعاتی بسیار جدی هستند که جامعه بریتانیا باید با آن‌ها برخورد کند.

خانواده سلطنتی بریتانیا هنوز به این مصاحبه واکنش رسمی نشان نداده است.

بر اساس کزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر