بانک جهانی هزینه بازسازی اوکراین را ۴۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد

نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از حمله روسیه به یک مرکز خرید در پایتخت اوکراین

بانک جهانی در ارزیابی مشترک خود با دولت اوکراین، کمیسیون اروپایی و سازمان ملل، هزینه بازسازی اوکراین را ۴۱۱ میلیارد دلار عنوان کرد.

بر اساس این گزارش که روز پنج‌شنبه سوم فروردین در سایت بانک جهانی منتشر شد، ارزیابی یاد شده بر اساس خسارات یک‌سال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تا تاریخ ۲۴ فوریه امسال است.

این گزارش می‌افزاید بازسازی ویرانی‌های اوکراین نیز ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد.

این ارزیابی، ویرانی‌ها در ۲۰ حوزه را مورد بررسی جامع قرار داده و خسارات مالی بر زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی، همچنین جان و زندگی شهروندان اوکراینی را در نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، اوکراین برای بازسازی حوزه‌های حیاتی و بسیار لازم تا پایان سال جاری میلادی نیاز به ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد: «این کشور ۱۱ میلیارد دلار سرمایه اضافی‌تر از میزان بودجه‌ای که خود دولت برای بازسازی زیرساخت‌ها در سال جاری میلادی در نظر گرفته، نیاز دارد».

اولیور وارهلی، کمیسر عالی کمیته «همسایگی و گسترش» کمیسیون اروپایی، می‌گوید هر روز که می‌گذرد هزینه خسارات تهاجم نظامی روسیه به اوکراین سنگین‌تر می‌شود.

نیاز به ۴۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای بازسازی اوکراین، معادل ۲.۶ برابر تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی است.