نگرانی معاون دبیرکل سازمان ملل از برنامه هسته‌ای ایران

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح از عدول ایران از تعهدات برجامی، اعمال محدودیت در بازرسی‌های آژانس از فعالیت‌های اتمی ایران و ذخایر اورانیوم این کشور اظهار نگرانی کرد.

روزماری دیکارلو٬ معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی و صلح در نشست مطبوعاتی سازمان ملل اعلام کرد٬ حصول توافق‌ هسته‌ای نیازمند تصمیم سیاسی است و آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای به تلاش‌ها و شکیبایی بیشتر احتیاج دارد.

وی در ادامه از آمریکا خواست که در چارچوب برجام تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند یا معافیت اعمال کند. او از جمهوری اسلامی نیز خواست که از اقدامات عدول از برجام خود بازگردد و به تعهدات هسته‌ای پایبند باشد.

بیشتر در این باره: دیپلمات‌های غربی: مذاکرات برجام احتمالا پس از سفر بایدن به خاورمیانه از سر گرفته می‌شود


خانم روزماری در ادامه نسبت به رسیدن ذخایر اورانیوم ایران به ۱۵ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام، خصوصا اورانیوم با سطح غلظت ۲۰ و ۶۰ درصدی اظهار «نگرانی فوق العاده» کرد و گفت بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توانایی این نهاد سازمان ملل در راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به خاطر عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای و ندادن اجازه به آژانس برای دستیابی به اطلاعات دوربین‌ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که شروع دوباره مذاکرات میان ایران و آمریکا به نتیجه برسد.

ایران و آمریکا بعد از چهار ماه توقف مذاکرات هسته‌ای، نهایتا دور جدید گفت‌وگوها روز چهارشنبه در دوحه قطر برگزار شد بنابر گفته آمریکا، این مذاکرات «بدون هیچ پیشرفتی« پایان یافت.

سه قدرت اروپایی عضو برجام شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه، ۹ تیر، در بیانیه مشترکی بار دیگر در مورد شتاب پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران هشدار دادند.

در این بیانیه آمده بود: »متاسفانه در نشستی که دیروز در دوحه پایان یافت، ایران به یک فرصت دیگر پشت پا زد و به جای آن، درخواست‌های جدید غیربرجامی و به دور از واقعیت را پیش کشید».

ین بیانیه می‌افزاید که «اقدامات ایران به سرعت در حال برهم زدن توازن بسته‌ای است که ما طی ماه‌ها مذاکره برای احیای برجام بر سر آن توافق کرده بودیم.»

منشا موشک و پهپادهای حوثی‌ها

خانم دیکارلو در ادامه گفت در دیدار از عربستان و امارات بقایای ۹ موشک بالستیک، شش موشک کروز و چند پهپاد که توسط حوثی‌ها از سال ۲۰۲۰ به این کشورها شلیک شده را ارزیابی کرده و شواهد نشان می‌دهد که مشخصات طراحی و قطعات این تسلیحات بسیار شبیه به موارد قبلی بوده که منشا آنها ایران ارزیابی شده بود.

با اینحال، وی گفت نمی‌تواند زمان ارسال این تسلیحات از ایران به حوثی‌ها را با قطعیت تعیین کند.


با استفاده از گزارش‌های سازمان ملل، رادیو فردا. د.خ