نگرانی دبیرکل سازمان ملل از آزمایش‌های احتمالی اتمی و موشکی کره شمالی

آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه نسبت به احتمال از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: آنتونیو گوترش خیلی امیدوار است که این آزمایش‌ها از سر گرفته نشوند، همانگونه که در قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت تصریح شده است. منع اشاعه سلاح‌های اتمی همچنان یکی از ستون‌های اصلی امنیت هسته‌ای جهانی است که می‌بایست حفظ شود.

کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، دو روز پیش اعلام کرد کشورش به‌زودی «سلاح راهبردی جدیدی» نشان خواهد داد.

رهبر کره شمالی گفته بود «در شرایط فعلی، دلیلی وجود ندارد که به‌صورت یک‌طرفه به تعهدات پایبند بمانیم، تعهداتی که بازخوردی پیدا نکرده و تلاش‌های ما در جهت جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزارهای هسته‌ای در سطح جهانی را با دلسردی روبه‌رو کرده است».

در واکنش به این اظهارات رهبر کره شمالی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته گفت: «فکر می‌کند او مردی‌ست که پای قول‌هایش می‌ایستد».

در حدود یک سال و نیم پیش در بهار سال ۲۰۱۸ رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور توافق کردند در مسیر پاکسازی اتمی شبه‌جزیره کره گام بردارند.

از آن زمان اما اقدام چشم‌گیری صورت نگرفته و نه زرادخانه اتمی کره شمالی برچیده شده و نه تحریم‌ها علیه آن کشور متوقف شده‌اند.