سازمان ملل خواستار تحقیق در مورد حملات مرگبار منتسب به روسیه در سوریه شد

آنتونیو گوترش

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار انجام تحقیقات در مورد حملات هوایی نسبت‌داده‌شده به روسیه، در سوریه شده‌است. گفته می‌شود این حملات «ده‌ها کشته» از جمله شماری قربانی خردسال برجای گذاشته‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه حملات هوایی در شب هفتم و هشتم ژوئن، ۱۷ و ۱۸ خرداد، در زردَنا، در شمال‌غربی سوریه، رخ داده‌است. زردنا در استان ادلب قرار دارد، استانی که بسیاری از شورشیان و برخی از غیرنظامیان، پس از بازپس‌گیری مناطقی از سوریه توسط ارتش، به آن رفته‌اند.

روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود.

در بیانیه‌ای که آقا گوترش صادر کرده، دبیر کل سازمان ملل در مورد حملات زردنا «عمیقا ابراز نگرانی» کرده و خواستار «تحقیقات کامل» در این مورد شده است: «به‌ویژه که ادعا می‌شود پس از سر رسیدن نخستین گروه برای مشخص کردن عاملان، حمله دومی نیز صورت گرفته است».

پیش‌تر سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در لندن است، گفته بود در این حملات دست‌کم ۴۴ نفر، از جمله ۶ کودک، کشته شده‌اند.

آنتونیو گوترش یادآوری کرده است که ادلب، بخشی از مناطق مورد توافق میان ایران، ترکیه و روسیه برای کاهش خشونت‌ها و درگیری‌ها است و از طرف‌های درگیر خواسته‌است به تعهدات خود احترام بگذارند.

بخش‌های عمده استان ادلب در کنترل گروه‌های شورشی قرار دارد و تنها بخش کوچکی از آن در تصرف ارتش سوریه و حامیان آن است.

گفته می‌شود شهر زردنا عمدتا در دست شورشیان اسلامگرا است، که در میان آنها نیروهای تحریرالشام متمایل به القاعده نیز دیده می‌شوند.

مارک لولاک، مقام ارشد امور انسان‌دوستانه ملل متحد، اوایل خرداد ماه در مورد ادامه درگیری‌ها میان شورشیان، حملات هوایی و افزایش بیش از حد جمعیت آوارگان در ادلب هشدار داده بود.

اوایل اردیبهشت ماه نیز استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه ملل متحد در امور سوریه، گفته بود کمک‌های باقی‌مانده در دست نهادهای امدادرسانی روبه‌پایان است و جهان باید «برای جلوگیری از یک فاجعه تازه انسانی، این‌بار در ادلب» دست به کار شود.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۳۵۰ هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت