اعتراضات به لغو حق سقط جنین در آمریکا ادامه دارد

اعتراض به رأی دیوان عالی ایالات متحده که سقط جنین را ممنوع یا به شدت محدود می‌کند، در شهرهای مختلف آمریکا در روز شنبه ادامه یافت.

در حالی که برخی از ایالت‌های آمریکا اعمال قانون ممنوعیت سقط جنین را آغاز کرده‌ا‌ند و شماری از کلینیک‌ها در حال توقف ارائه خدمات در این زمینه هستند، تجمع‌های اعتراضی بزرگی در شهرهایی مانند نیویورک، لس آنجلس، بوستون، واشینگتن و آتلانتا برگزار شد.

همزمان با ادامه اعتراضات به حکم ممنوعیت سقط جنین، گروه‌های محافظه‌کار و موافقان این حکم، از رای دیوان عالی آمریکا ابراز خشنودی کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که هزاران نفر در شهر نیویورک دست به راهپیمایی اعتراض زدند در نقاط مختلف این شهر از جمله میدان تایمز در منهتن تجمع کردند.

دیوان عالی آمریکا روز گذشته در گامی تحول‌آمیز، پس از حدود نیم‌قرن با شش رای موافق در برابر سه رای مخالف حکم تاریخی «رو علیه وید» مبنی‌بر به رسمیت شناختن حق زنان در قانون اساسی برای سقط جنین یا پایان خودخواسته بارداری را لغو کرد.

با لغو این حکم، قدرت تصمیم‌گیری در رابطه با حق پایان دادن خودخواسته به بارداری پس از هفته پانزدهم به ایالت‌ها واگذار می‌شود و انتظار می‌رود که در دست‌کم ۲۵ ایالت آمریکا ممنوعیت حق سقط جنین بلافاصله و یا ظرف روزهای آینده اجرایی شود.

تظاهرات و راه‌پیمایی‌های زنان و مدافعان آنها، از جمله با شعارهای «تن من، حق من»، در روزهای شنبه و جمعه عمدتاً به‌طور مسالمت‌آمیز برگزار شد اما در برخی از مناطق با درگیری و حتی شلیک گاز اشک‌آور از سوی پلیس همراه بود.

شرکت‌کنندگان در تظاهرات دو روز اخیر حکم دیوان عالی را منزجرکننده نامیدند و در برابر ساختمان دیوان در واشینگتن دی. سی گرد آمدند.

جو بایدن و دمکرات‌ها تأکید کرده‌اند که صدور این حکم «تکان‌دهنده» نتیجه انتصاب سه قاضی ارشد است که در دوران دونالد ترامپ به دیوان عالی راه یافتند و برای تمامی عمر این پست را حفظ خواهند کرد.

طرفداران آزادی‌های فردی در آمریکا اکنون ابراز نگرانی کرده‌اند که احکام بعدی این دیوان در مورد ایجاد محدودیت یا ممنوعیت برای حقوق دگرباشان باشد.

رسانه‌های آمریکا ارزیابی می‌کنند که حکم دیوان عالی انتخابات پیش‌روی میان‌دوره‌ای کنگره را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

قرص‌های پایان بارداری ناخواسته در کانون کشمکش

بنابر گزارش‌ها، اکنون استفاده از قرص‌هایی که به سقط جنین کمک می‌کند، در کانون مبارزه میان لیبرال‌ها با حامیان حکم دیوان عالی در ایالات متحده قرار گرفته است.

در پی حکم روز جمعه دیوان عالی که مخالفان آن را بازگشت به نیم قرن قبل تلقی کرده‌اند، دولت جو بایدن اعلام کرده که بر گسترش دسترسی زنان به قرص‌های سقط جنین تمرکز خواهد کرد.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالت‌ها و گروه‌های محافظه‌کار قدرتمندی که حامی حکم دیوان عالی هستند و سقط جنین را بلافاصله در محدوده ایالات خود ممنوع اعلام کردند، در حال ایجاد چالش‌های قانونی برای منع مصرف این قرص‌ها هستند.

جو بایدن روز جمعه گفته که دولت او تمام توان خود را به کار خواهد برد تا از حقوق زنان در ایالت‌هایی که تحت تأثیر حکم قرار می‌گیرند، پشتیبانی کند.

تا حال نیمی از موارد سقط جنین در آمریکا از راه مصرف این قرص‌ها بوده که تا هفته دهم حاملگی، بنا به گفته نهادهای مدافع حق سقط جنین، بدون خطری برای مادر، قابل استفاده هستند.

پس از آن‌که ۱۱ ایالت محافظه‌کار، عمدتاً در بخش‌های جنوبی آمریکا، تنها ساعاتی پس از حکم دیوان عالی، سقط جنین را کامل یا به طرز شدیدی ممنوع کردند، درخواست برای دسترسی به قرص‌های پایان بارداری افزایش یافته است.

اف‌دی‌اِی، سازمان غذا و داروی آمریکا که مسئول سلامتی ساکنان این کشور است، از دو دهه پیش استفاده از قرص‌های سقط جنین را تأیید کرده و از سال گذشته نیز امکان داده بود که پزشکان این قرص‌ها را از راه دور و به صورت مجازی تجویز کنند تا از طریق پست به‌دست زنانی برسد که خواهان پایان دادن به بارداری هستند.

با این حال، هنوز در ۱۹ ایالت آمریکا تجویز پزشک برای قرص‌ها باید پس از معاینه از نزدیک باشد و تحویل آن از طریق پست خلاف قانون است.

اکنون در ایالت‌های عمدتاً جمهوری‌خواه که همه شیوه‌های پایان دادن به بارداری ناخواسته را ممنوع کرده‌اند، ممکن است که زنان از گرفتن وقت ملاقات مجازی با پزشکان در ایالت خود یا ایالات دیگر یا گرفتن مشورت و کمک از سازمان‌های مدافع حق سقط جنین منع شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از آن‌جا که پایان دادن به بارداری از راه مصرف قرص، به دو دارو نیاز دارد، یکی برای قطع هورمون‌ها و دیگری، ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد برای ایجاد انقباض‌های مورد نیاز، این پرسش مطرح است که اگر زنی از یک ایالت مخالف سقط جنین داروی اول را در ایالت دیگری دریافت کند اما داروی دوم را پس از بازگشت به محل زندگی خود مصرف کند، قابل پیگرد قانونی است یا نه؟

رسانه‌های آمریکا تأکید دارند که مخفی شدن سقط جنین مخاطرات جانی زیادی برای این زنان خواهند داشت و به‌ویژه زنان از طبقات متوسط و کم‌برخوردار را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مخالفان سقط جنین با استقبال گسترده از حکم دیوان عالی تأکید کرده‌اند که باید تمامی روش‌های پایان دادن به بارداری، از جمله قرص‌های سقط جنین، در سراسر آمریکا ممنوع شود.