آمریکا جلوگیری طالبان از باز شدن مدارس متوسطه دختران افغان را محکوم کرد

دختران دبیرستانی افغان روز چهارشنبه به‌دلیل ممانعت طالبان نتوانستن به کلاس‌های درس بروند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیم یاد شده روی توانایی طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

ایالات متحده روز چهارشنبه، سوم اسفند، اعلامیه طالبان مبنی بر بسته ماندن دبیرستان‌های دخترانه در افغانستان را محکوم کرد و آن را «خیانت» به تعهدات عمومی به مردم این کشور و جامعه جهانی دانست.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تصمیم یاد شده روی توانایی طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی تاثیر می‌گذارد.

او اظهار داشت: «ما امروز به میلیون‌ها خانواده افغان محلق می‌شویم تا ناخرسندی عمیق خود و محکومیت تصمیم طالبان مبنی بر اجازه ندادن به زنان و دختران برای بازگشت به کلاس‌های بالاتر از ششم را ابراز کنیم».

وزارت معارف حکومت طالبان روز چهارشنبه به‌رغم اعلام قبلی برای بازگشایی مدارس متوسطه، اعلام کرد که تمام مدارس دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

عزیز احمد ریان، سخنگوی وزارت معارف طالبان، گفت: تصمیم نهایی در مورد باز شدن دوباره این مدارس «از سوی رهبری امارت اسلامی گرفته خواهد شد».

این خبر در شرایطی اعلام شد که طالبان پس از به قدرت رسیدن در سال گذشته، مدارس دخترانه را تعطیل کرده بود اما روز چهارشنبه قرار بود ده‌ها هزار دانش‌آموز دختر در افغانستان به مدرسه بازگردند.

تصمیم این گروه با انتقاد مدیرکل یونسکو نیز روبرو شد و او آن را یک «عقب‌نشینی بزرگ» خواند.

آدری آزولای در توئیتی نوشت: «امروز، وعده بازگشت به مدرسه برای میلیون‌ها دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه در افغانستان زیر پا گذاشته شد».

او افزود: «این یک عقب‌نشینی بزرگ است. دسترسی به آموزش حق بنیادین است. یونسکو فراخوان خود را مورد تاکید قرار می‌دهد: دختران باید اجازه پیدا کنند که بدون هیچ تاخیری به مدرسه بازگردند».