آمریکا بازداشت و ارعاب خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات ایران را محکوم کرد

ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی

ابرام پیلی، معاون فرستاده ويژه دولت آمریکا در امور ایران چهارشنبه هشتم شهریور با باز نشر توییت رادیو فردا بازداشت و ارعاب خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته ایران را محکوم کرد.

ابرام پیلی در حساب کاربری فرستاده ويژه دولت آمریکا در امور ایران در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، با اشاره به گزارش رادیو فردا در خصوص بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی از معترضان اعدام شده، نوشت: آمریکا «گزارش‌ها درباره سرکوب و ارعاب خانواده‌های کشته شدگان اعتراضات (توسط جمهوری اسلامی) را از نزدیک دنبال می‌کند.»

معاون فرستاده ويژه دولت آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «ما این تلاش واضح و آشکار برای ایجاد رعب و وحشت را در آستانه سالگرد درگذشت مهسا امینی در بین ایرانیانی که بهای سنگینی پرداخته‌اند، محکوم می‌کنیم.»

پدر محمدمهدی کرمی، یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، هفته گذشته در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد.

یک منبع مطلع به رادیو فردا گفت که مأموران امنیتی ظهر به منزل خانواده کرمی هجوم بردند و علاوه‌ بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط و توقیف کردند.

همچنین به گفتۀ این منبع نزدیک به خانوادۀ کرمی، مأموران امنیتی ابتدا مادر و برادر محمدمهدی کرمی را نیز بازداشت کرده بودند و پس از ساعتی آنها را آزاد کردند اما پدر این معترض اعدام‌شده همچنان در بازداشت است.

طی روزهای اخیر همزمان با نزدیک شدن به سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، موج بازداشت اعضای خانواده‌های کشته شده‌گان اعتراضات سراسری سال گذشته تشدید شده است و گزارش‌هایی در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فعالان مدنی می‌گویند، فرهاد زارع، برادر دادخواه میلاد زارع که در جریان اعتراضات سال گذشته در بابل کشته شد، بازداشت شده است.

میلاد زارع جوان ۲۵ ساله‌ در جریان اعتراضات در بابل در ۳۰ شهریور پارسال به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

گزارش‌ها حاکی است که امیر کیا، نامزد حنانه کیا، از کشته‌شدگان اعتراضات در نوشهر، بازداشت شده است. نیروهای امنیتی هلیا کیا، خواهر شانزده ساله، و وحید کیا و معصومه آذری، پدر و مادر دادخواه حنانه کیا را نیز بازداشت کردند.

یکی از نزدیکان خانواده حنانه کیا در این زمینه به صدای آمریکا گفت: «شامگاه یکشنبه پنجم شهریور نیروهای امنیتی با ورود به منزل شخصی وحید کیا در نوشهر آنها را بازداشت کردند.»

در همین زمینه٬ سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته با اعلام این که کارزار آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان اعتراضات سراسری ایران از سوی نیروهای حکومتی تشدید شده، از جمهوری اسلامی خواست که «به حق این خانواده‌ها در گرامیداشت یاد و خاطره عزیزان کشته‌شده خود احترام بگذارد.»

علاوه بر بازداشت و آزار اعضای خانواده‌های قربانیان اعتراضات اخیر که شمار آنها هر روز بیشتر می‌شود، شماری از خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات پیشین نیز از جمله ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا بختیاری جوان کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ نیز همچنان در زندان هستند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از سال‌های دهه ۶۰ خورشیدی تاکنون سوابق متعدد و طولانی در آزار، بازداشت و زندانی کردن خانواده‌های زندانیان سیاسی اعدام شده و معترضان کشته شده دارند.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوق خانواده‌های دادخواه و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کند.