سفارت آمریکا در مینسک از «تعطیلی اجباری» دفاتر امدادرسان خود در بلاروس خبر داد

نمایی از سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در مینسک، پایتخت بلاروس

سفارت ایالات متحده آمریکا در مینسک، پایتخت بلاروس، روز جمعه از فشار مقام‌های بلاروس برای توقف امدادرسانی و برنامه‌های بشردوستانه این سفارتخانه خبر داد.

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است که بنابر ابلاغ جدید حکومت بلاروس به این سفارتخانه، تعطیلی دفاتر دیپلماسی عمومی و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID) و همچنین «مرکز آمریکایی» در مینسک ناگزیر خواهد بود.

همچنین در پی ابلاغ یاد شده، سفارت آمریکا ناچار خواهد بود تا به همکاری خود با بیش از ۲۰ کارمند بلاروسی پایان دهد.

بر اساس بیانیه این سفارتخانه، اقدام اخیر دولت الکساندر لوکاشنکو با هدف «ممانعت از عملکرد» این دو نهاد در زمینه امدادرسانی آمریکا به هزاران شهروند این کشور استبدادزده صورت گرفته است.

سفارت آمریکا در بیانیه خود می‌افزاید: «این اقدامات نشان‌دهنده هراس عمیق مقام‌های بلاروس در مورد نقش دیپلماسی، روابط مردمی و جامعه مدنی مستقل است.»

بحران سیاسی بلاروس از اوت ۲۰۲۰ و با سرکوب اعتراضات مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد، رویدادی که چندین دور تحریم‌های گسترده غرب را در پی داشت.

آمریکا، اتحادیه اروپا و تعداد دیگری از کشورهای غربی نتایج انتخابات را به رسمیت نشناخته و الکساندر لوکاشنکو را رهبر مشروع کشور نمی‌دانند.

کمیسیون انتخابات بلاروس، آقای لوکاشنکو را برای ششمین بار برنده انتخابات معرفی کرد اما معترضان بر این باورند که در شمارش آرا تقلب صورت گرفته و سویتلانا تسیخانوسکایا، نامزد منتخب آن‌ها، برنده اصلی انتخابات سال گذشته است.

اعتراضات بلاروس پس از حدود دو ماه سرکوب مداوم فروکش کرد اما پس از آن بازداشت مخالفان و سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل ادامه داشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و رادیو آزاد/رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن