«چند کشته و زخمی» در تیراندازی طالبان به معترضان؛ نگرانی آمریکا از ترکیب دولت طالبان

تظاهرات زنان افغان در کابل علیه طالبان و پاکستان

یک روز پس از اعلام دولت طالبان در افغانستان، چند منطقه شهر کابل، شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان و همچنین ولایت پروان روز چهارشنبه مجدداً شاهد تظاهرات دختران و زنان بود.

به گزارش رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، طالبان در پروان به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند که به گفته معترضان، در نتیجه، شماری کشته و زخمی شده‌اند.

گروه طالبان تا کنون به تماس‌های رادیو آزادی برای توضیح در مورد این رویدادها پاسخی نداده است.

روزنامه «اطلاعات روز»، چاپ کابل، نیز خبر می‌دهد که معترضان در پایتخت افغانستان از مردم خواستند که با آنها همراهی کنند و از آنچه بی‌تفاوتی جامعه جهانی نامیدند، انتقاد کردند.

بر اساس این گزارش، معترضان خواستار برخورداری از حق تحصیل، کار و آزادی‌های فردی زنان و مشارکت‌شان در ساختار دولت شدند.

این روزنامه همچنین خبر داد که سردبیر و سه تن از خبرنگارانش که در حال تهیه گزارش بودند، به دست طالبان بازداشت شده‌اند. گزارشگران بدون مرز گزارش داده بود که دست‌کم ۱۲ خبرنگار و تصویربردار در جریان تظاهرات روز سه‌شنبه در کابل برای سه ساعت بازداشت شده بودند.

در این ارتباط، ذکی دریایی، مدیر مسئول «اطلاعات روز» با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی گفت که طالبان، این خبرنگاران را شلاق زده‌اند.

در برخی از ویدئوهای ارسالی از تظاهرات زنان در خیابان‌های کابل، کتک زدن آنها با چوب از سوی افراد طالبان دیده می‌شود. در برخی از ویدئوهای تازه دیگر نیز صدای شلیک تیر شنیده می‌شود.

تظاهرات دختران و زنان در شهرهای کابل، هرات و مزار شریف در روز سه‌شنبه با برخورد شدید طالبان، از جمله ضرب و شتم آنان مواجه شد. در این ارتباط، برخی گزارش‌ها، حاکی است که در هرات، دست‌کم دو تن کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند.

طالبان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور فهرست دولت موقت خود را در افغانستان اعلام کرد که بر اساس آن ملاحسن آخوند، دستیار ملاعمر که بنیانگذار این گروه بود، به عنوان «رئیس الوزرا» معرفی شده است.

سراج‌الدین حقانی، پسر بنیان‌گذار شبکه حقانی که آمریکا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، به عنوان وزیر کشور معرفی شده است.

در واکنش به اعلام این فهرست، واشینگتن «نگرانی» خود را در مورد دولت تازه طالبان ابراز کرد و وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای نوشت که آمریکا توجه دارد که لیست اعلام شده منحصراً اعضای طالبان یا نزدیکان آنها هستند و هیچ زنی در میان اسامی وجود ندارند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا، همچنین انتظارات روشن آمریکا مبنی بر اینکه طالبان اطمینان دهد خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشور دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و دسترسی بشردوستانه برای حمایت از مردم افغانستان را تضمین می‌کند اعلام شده است.

اسامی منتشر شده دولت موقت بیانگر آن است که برخلاف ادعای پیشین رهبران گروه طالبان که وعده داده بودند دولتی فراگیر تشکیل خواهند داد، حکومت جدید تنها متشکل از اعضای این گروه است.

بیشتر در این باره: بایدن می‌گوید چین، روسیه، ایران و پاکستان به دنبال توافق با طالبان هستند

در همین حال، روز چهارشنبه صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان، در واکنش به تشکیل دولت طالبان، از جامعه جهانی، به‌ویژه کشورهای همسایه و منطقه، خواست که در به رسمیت‌شناختن «اداره‌ای که در آن رأی و اراده جمعی مردم» هیچ نقشی نداشته‌است، شتاب نکنند.

آقای ربانی در بیانیه‌ای گفت که دولت طالبان، بازتاب‌دهنده واقعیات و ساختار اجتماعی و قومی افغانستان نیست و از لحاظ انحصارگرایی و نگاه افراطی قومی، از حاکمان تحمیلی قبلی نیز یک گام فراتر رفته است.

رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان هشدار داد که ادامه این روند، بحران در این کشور را به وضعیت خطرناک‌تری خواهد کشاند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود نیز این دولت را «غیرقانونی و نماد بارز دشمنی با مردم افغانستان» توصیف کرده است.

این جبهه گفته است که به‌زودی و پس از مشورت با شخصیت‌های سیاسی و کادرهای تخصصی، ساختار «حکومت انتقالی مردم‌سالار» را اعلام می‌کند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با انتشار توئیتی تازه، از «عدم توجه به ضرورت ایجاد یک حکومت فراگیر» در ترکیب دولت طالبان ابراز نگرانی کرده است.