ونزوئلا با آمریکا قطع رابطه کرد؛ پومپئو: دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسیم

دهها هزار نفر  روز چهارشنبه در کاراکاس در اعتراض به حکومت نیکلاس مادورو تظاهرات کردند.

پس از آن که دونالد ترامپ گفت، خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت می‌شناسد، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرد که روابط کاراکاس با واشینگتن را قطع می‌کند و دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت دارند تا ونزوئلا را ترک کنند.

نیکلاس مادورو در جمع هواداران خود گفت، آمریکا با تعیین رئیس جمهور برای ونزوئلا اشتباه مهلکی مرتکب شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این در حالی است که خوان گوایدو از همه سفارت‌های خارجی در ونزوئلا خواسته است تا دستورات نیکلاس مادورو برای خروج دیپلمات‌ها را نادیده بگیرند.

خوان گوایدو ، ۳۵ ساله و رهبر مخالفان دولت، روز چهارشنبه در میان دهها هزار نفر با ادای سوگند ریاست جمهوری گفت با پشتیبانی نیروهای مسلح ریاست جمهوری موقت را به دست می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌کند.

بیشتر در این باره: تظاهرات وسیع مخالفان در ونزوئلا؛ خوان گوایدو خود را رئیس‌جمهور موقت نامید

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ساعتی پس از این اظهارات اعلام کرد که خوآن گوآیدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسد.

پومپئو: دولت مادورو را به رسمیت نمی‌شناسیم

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، شامگاه چهارشنبه گفته است که ایالات متحده دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا خارج نمی‌کند.

وی تاکید کرده است که آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با رئیس جمهوری موقت ونزوئلا ادامه خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که ایالات متحده به آنچه خوان گوایدو درخواست کند توجه خواهد کرد و اعضای سفارت آمریکا ونزوئلا را ترک نمی‌کنند.

مایک پومپئو تصریح کرده است: ایالات متحده نیکلاس مادورو را به رسمیت نمی شناسد و او اختیار قانونی ندارد که روابط دیپلماتیک با آمریکا را قطع کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در توییتر خود اعلام کرده است که ایالات متحده، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد.

مایک پومپئو تصریح کرده است: ما از تلاش‌های پارلمان ونزوئلا برای تشکیل دولت انتقالی و تدارک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور حمایت می‌کنیم.

تاکنون کشورهای کانادا، برزیل، آرژانتین، پرو، گواتمالا و کلمبیا حمایت خود را از خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای کوبا، بولیوی و مکزیک نیز از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند.

درهمین زمینه، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که از نزدیک تحولات در ونزوئلا را زیر نظر دارد.

دهها هزار نفر روز چهارشنبه در کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا در اعتراض به حکومت نیکلاس مادورو تظاهرات کردند.

در شهر کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، ده‌ها هزار نفر از محله‌های مختلف شهر به حرکت درآمده و خود را به محل سخنرانی خوان گوایدو رساندند.

گزارش ها حاکی است که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرده‌اند.

در همین حال منابع بیمارستانی می‌گویند دو تظاهرکننده به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر می‌گویند، طی دو روز گذشته دستکم ۱۳ نفر در اعتراضات در ونزوئلا کشته شده‌اند.

رویترز می‌گوید، هرگونه تغییر درحکومت ونزوئلا به تغییر موضع ائتلافهای درونی نیروهای مسلح این کشور بستگی دارد و تاکنون شواهد حاکی است که این نیروها از نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند.

این در حالی است که ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا، پس از آن که خوان گوایدو خود را رئیس جمهوری موقت خواند در توییتی از نیکلاس مادورو حمایت کرد.

نیکلاس مادورو روز دهم ژانویه به طور رسم دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد ولی مخالفان او را به دستکاری در آرا و تقلب گسترده متهم می‌سازند و از این رو مشروعیت ریاست جمهوری او را زیر سئوال برده‌اند.

در همین حال مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت او باید از قدرت کناره‌گیری کند. آمریکا دولت مادورو را به رسمیت نشناخته است.

مادورو با ایجاد شورای قانون اساسی، قدرت پارلمان این کشور را از بین برده و وفاداران خود را دیوان عالی کشور منصوب کرده است.

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ونزوئلا از سوی اپوزیسیون تحریم شده بود.

این خبر تکمیل می‌شود.