«طرح دولت ترامپ» برای دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران در آینده

مقام‌های مطلع گفته‌اند دولت ترامپ توجه ویژه‌ای به تحریم بخش انرژی ایران دارد.

منابع مطلع به وال استریت جورنال گفته‌اند، دولت دونالد ترامپ در صدد است تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند که رفع آنها در دولت‌های آینده دشوار باشد.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال نوشته است، نتایج نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری در ایالت‌های کلیدی نشان می‌دهد که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، پیشتاز است و بهمین دلیل مقام‌های دولت ترامپ نگران هستند که در صورت پیروزی جو بایدن و سیاست او برای تعامل با ایران باعث شود که راهبرد فشار دیپلماتیک ضروری برای وادار کردن ایران به مذاکره و توافقی تازه را بی اثر کند.

این گزارش اضافه کرده است٬ دولت ترامپ ذیل قوانین مرتبط با تروریسم تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است که به عقیده تحلیلگران، لغو آنها سخت خواهد بود. منابع مطلع همچنین گفته‌اند، دولت ترامپ در صدد است بخش‌هایی را که به نظر در تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی منطقه‌ای ایران حیاتی هستند، مانند پتروشیمی و صنایع فلزی را تحت فشار قرار دهد، به همین دلیل بخش انرژی ایران به طور ویژه مد نظر است.

مقام‌های فعلی و قبلی دولت آمریکا گفته‌اند، تحریم مجدد بخش‌هایی که هم اکنون تحت تحریم هستند ذیل قوانین مرتبط با تروریسم باعث خواهد شد، رفع آنها بسیار سخت شود و چنانچه در آینده کسانی بخواهند این تحریم‌ها را رفع کند با یک فرایند پیچیده روبه رو می‌شوند.

بیشتر در این باره: اوبراین: در صورت پیروزی ترامپ، برای ایران سخت خواهد بود که از مذاکره خودداری کند

کریستن فونتنرز، از مقام‌های سابق امور خلیج فارس شورای امنیت ملی آمریکا گفته است، رفع برخی از این تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

کریستن فونتنرز تاکید کرده است، در صورت پیروز جو بایدن در انتخابات، او در راستای نشان دادن حسن نیت به ایران و آوردن آنها به پای میز مذاکره ممکن است چند تحریم علیه ایران را بردارد، اما او قادر نخواهد بود اقدامات بزرگ را مانند تحریم‌های تروریستی بردارد.

دولت دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۷ با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام تحریم‌های خود علیه ایران را بازگرداند. آمریکا همچنین مردادماه سال جاری تلاش کرد قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برساند تا تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت با آمریکا همراه نشدند.

به دنبال آن آمریکا اعلام کرد که مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که شامل تحریم‌های تسلیحاتی می‌شود را فعال کرده است.

دونالد ترامپ روز جمعه گفت که در سه سال اخیر رویکرد دولت او باعث شده است که «ایران از یک ثروتمند به یک کشور فقیر» تبدیل شود و تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۷ درصد کاهش داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر هم گفته بود راهبرد فشار حداکثری علیه ایران به اقتصاد این کشور به شدت ضربه زده است و به همین دلیل به محض پیروزی او در انتخابات سوم نوامبر ، اولین کشوری که به او تلفن خواهد، زد ایران خواهد بود که خواهان توافق خواهد شد.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۰ مرداد ضمن مخالفت مجدد با مذاکره با آمریکا، دونالد ترامپ را متهم کرد که قصد «استفاده شخصی» از پیشنهاد مذاکره با ایران را دارد.