از بازار پر تنش خودرو ایران تا قوی‌ترین لامبورگینی جهان

بازار خودرو ایران گویا فعلاً قصد آرامش ندارد؛ این بازار تا آمد کمی آرام شود با تکل دوپای دولت با ممنوعیت واردات خودرو دوباره نابسمان شد. گذشته از بازار پر التهاب ایران در هفته قبل در این مدت چندین محصول جدید در صنعت خودرو از شاسی بلند کوچک سوزوکی تا شاسی بلند بزرگ شورولت یعنی بلیزر جدید معرفی شدند.

بازار پر تنش خودرو

در ابتدا هفته گذشته به‌دلیل تداوم کاهش تقاضا،حباب قیمت خودرو ترکید و قیمت ها کاهش یافت. در این بازه زمانی، در بازار خودرو بیش از ۴۰ محصول از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان کاهش قیمت یافتند.

به عنوان مثال قیمت مدل های مختلف سمند یک میلیون تومان، انواع پژو ۲۰۶ حدود دو میلیون تومان، تندر ۹۰ یک میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا در حدود ۱۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۰۸ حدود ۳۴ میلیون تومان ارزان‌تر شدند. قیمت پژو ۲۰۰۸ تنها در یک هفته از ۲۱۰ میلیون تومان به ۱۷۶ میلیون تومان کاهش یافت. برخی این کاهش قیمت خودرو را به دلیل کمپین خرید خودرو صفر ممنوع می‌دانند که خودروسازان داخلی و واردکنندگان از راه افتادن دوباره آن هراس داشتند.

بنا بر اخبار مختلف واردکنندگان و برخی خودروسازان در ماه‌های اخیر با انبار کردن و کاهش تقاضا سعی در افزایش قیمت خودرو داشتند این افزایش به دلیل بالا رفتنقیمت ارز، حمله مردم برای خرید خودرو را در پی داشت.

مهدی اسلامی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل استان قزوین با اشاره به بازار آشفته خودرو گفته است: «عامل اصلی تورمی که صورت گرفت از جانب شرکت‌های تولیدی خودرو بود. شرکت‌های داخلی خودروهای تولید شده را به مشتریان تحویل ندادند و یکدفعه شاهد افزایش قیمت ۴ تا ۵ میلیون تومانی در هر اتومبیل بودیم.»

با این همه در هفته گذشته با توجه به راه افتادن کمپین خرید خودرو صفر ممنوع قیمت‌ها در بازار کاهش یافته بود اما دولت با ممنوع کردن واردات خودرو سبب شد دوباره التهاب به بازار خودرو باز گردد. ممنوعیت واردات خودرو می‌تواند در این شرایط بهترین خبر برای خودروسازان داخلی باشد. از طرفی با ممنوعیت واردات خودرو صدها شغل در نمایندگی‌های شرکت‌های واردکننده در خطر افتاده است.

شاسی‌بلند کوچک سوزوکی

شرکت سوزوکی ژاپن از یک خودرو شاسی‌بلند کوچک رونمایی کرده که می‌تواند آرزوی بسیاری از خانواده‌های قشر متوسط را در کشورهای جهان برای داشتن یک خودرو شاسی‌بلند همه جا رو به حقیقت نزدیک کند. این خودرو در اصل ترکیبی از مدل مشهور جی کلاس بنز و محصولات شرکت جیپ است.

اسم این خودرو جدید جیمنی است. شرکت سوزوکی درباره این خودرو گفته است: «مناطقی هستند که فقط جیمنی می‌تواند به آنجا برود. توانایی حرکت در چاله‌های گل‌آلود، مانور در جنگل‌های متراکم وبالا رفتن از مناطق کوهستانی با یک آفرود کوچک رخ خواهد داد.»

این محصول قرار است از موتور کوچک ۶۰۰ سی سی تا موتور ۱۵۰۰ سی سی بهره ببرد به همین دلیل این خودرو بر خلاف بیشتر شاسی‌بلندها، بسیار کم‌مصرف است.

بلیزر جدید

شورولت سال‌ها بود جای خالی بلیزر را حس می‌کرد. این خودروساز در کلاس شاسی‌بلندها کوچک مدل‌های تراکس و اکینوکس و در بخش شاسی‌بلندهای بزرگ شورولت تراورس را در محصولات خود دارد. اما سال‌ها از داشتن محصولی بین این دو کلاس محروم بود. حالا با معرفی بلیزر جدید این شکاف تا حدودی پر شده است.

بلیزر جدید بر خلاف چهره کلاسیک قبلی خود چهره اسپرت‌تری پیدا کرده است. البته این خودرو را بر خلاف گذشته نمی‌توان یک شاسی‌بلند تمام عیار دانست. یک خودرو شاسی‌بلند واقعی دارای شاسی و بدنه‌ای جدا از هم است اما در بلیزر جدید برای اقتصادی‌تر شدن، بدنه و شاسی یکپارچه شده‌اند در اصل می‌توان بلیزر جدید را یک کراس اوور دانست تا شاسی‌بلند.

نام تجاری بلیزر از سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۰۵ استفاده می‌شد و بیش از ۱۰ سال است که شورولت خودرویی با این نام تولید نکرده است.

بلیزر جدید از یک موتور چهار سیلندر با حجم ۲۵۰۰ سی سی با قدرت ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر و موتور شش سیلندر با حجم موتور ۳۶۰۰ سی سی با قدرت ۳۰۵ اسب بخار و گشتاور۳۶۵ نیوتن متری استفاده می‌کند.

مدل کی ۵ بلیزر که بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۹۴ تولید شد، یکی از محبوب‌ترین خودروها در ایران است.

قوی‌ترین لامبورگینی جهان

گروه تیونینگ Underground Racing با تقویت یک لامبورگینی هوراکان یک ابر خودرو را به جهان معرفی کردند. این ابر خودرو سه هزار اسب بخار قدرت دارد و توانسته لقب سریع‌ترین خودرو جهان را در طی مسیر ۸۰۰ متری به دست بیاورد.

لامبورگینی هوراکان تیونینگ شده با رسیدن به سرعت ۴۱۷ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین خودروی جهان در مسیر ۸۰۰ متری شده است.

ایرباس با کمک آئودی تاکسی پرنده می‌سازد

شرکت‌های آئودی، ایرباس و ایتال دیزاین با همکاری دولت آلمان، پروژه‌ساخت تاکسی پرنده را در دست انجام دارند و می‌خواهند یک تاکسی پرنده خودران را برای شهر های آلمان آماده بهره‌برداری کنند.

این تاکسی پرنده در جاده، مانند یک خودروی تمام برقی با شعاع حرکتی ۵۰ کیلومتر فعال خواهد بود ولی پس از تبدیل به حالت پرواز، با یک‌ بار شارژ قابلیت پرواز تا شعاع ۱۳۰ کیلومتری را دارد.

در نمایشگاه ژنو شرکت ایرباس از خودرو پرنده مفهومی پاپ‌آپ رونمایی کرده بود.

فیلیپ پرینی مدیر طراحی شرکت ایتال دیزاین که از مطرح‌ترین شرکت‌های طراحی خودرو در جهان است هم درباره این خودرو به رادیو فردا می‌گوید: «این وسیله از سه بخش شاسی، کابین و یک سیستم پروازی تشکیل شده است ترکیب این سه قسمت می‌تواند انعطاف بسیاری در حمل نقل ایجاد کند با این روش این کابین در برخی اوقات می‌تواند در سیستم حمل نقل ریلی قرار گیرد برخی اوقات روی جاده حرکت کند و اگر سیستم اولویت دید پرواز کند.»

صرفه جویی شش میلیارد دلاری اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی

پس از اتحاد سه شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی این گروه جدید خودروسازی اعلام کرده است به دلیل این اتحاد توانسته است ۶.۶ میلیارد دلار در هزینه‌های خود با توجه به کارهای مشترک انجام گرفته صرفه‌جویی کند.

کارلوس گون، مدیرعامل رنو که اتحاد جدید چند شرکت خودروسازی را رهبری خواهد کرد

این اتحاد شامل رنو، نیسان، میتسوبیشی، داتسون، داچیا، الپین، رنو-سامسونگ و آوتوواز می‌شود. با این اتحاد بسیاری از قطعات خودرو به صورت مشترک ساخته می‌شوند و هر برند با توجه به مزیت منطقه‌ای در کشورهای مختلف جهان فعالیت خواهد کرد با این استراتژی این گروه خودروسازی تمام جهان را پوشش داده است.

مدیریت کل این گروه خودروسازی بر عهده شرکت رنو و مدیرعامل آن کارلوس گون است. این گروه خودروسازی در سال گذشته میلیاردی بیش از ۱۰ میلیارد دلار خودرو فروخته است و در کنار تویوتا و فولکس واگن بزرگترین گروه خودروسازی جهان محسوب می‌شود.