از پیش‌بینی زمان مرگ تا پهپاد فوق کوچک

فکر کنید زمانی هوش مصنوعی بتواند مرگ شما را پیش‌بینی کند؟ برخی محققان می‌گویند گوگل به این پیش‌بینی نزدیک شده است. از طرفی مهندسان ام آی تی توانسته‌اند با توسعه تراشه‌های جدید پهپادهای بسیار کوچک در اندازه درب یک بطری آب بسازند.

پیش‌بینی زمان تقریبی مرگ با هوش مصنوعی

چه زمانی خواهید مرد؟ گوگل می‌گوید در حال توسعه هوش مصنوعی و یک الگوریتم پیچیده است تا بتواند زمان تقریبی مرگ را برای افراد مختلف حدس بزند در گام اول البته این الگوریتم روی افراد بیمار متمرکز خواهد بود.

این هوش مصنوعی در گام اول سعی دارد در ۲۴ ساعت آینده حدس بزند امکان مرگ یک بیمار چقدر است؟ برای این حدس این الگوریتم از داده‌های مختلفی مانند عملکرد حیاتی اعضای مختلف بیمار، سابقه پزشکی، عمر، جنس و نژاد بیمار استفاده خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعات می‌توان به این نتیجه رسید که یک بیمار بهتر است چه زمانی در بیمارستان بستری باشد.

در گام بعدی محققان امیدوارند این سیستم را بتوان برای افراد سالم هم توسعه داد و با یادگیری پی در پی ماشین، درصد خطای آن را کاهش داد.

پهپادهای کوچک

مهندسان ام آی تی یک تراشه با نام ناوین را ساخته‌اند که می‌توان با آن پهپادها بسیار کوچکی به اندازه درب بطری ساخت.

محققان در تلاش هستند برای کاربری های مختلف از صنعتی تا نظامی پهپادهایی در اندازه حشرات مانند زنبور تولید کنند. یکی از بزرگترین مشکلات در ساخت این پهپادها توسعه پردازنده‌های بسیار کوچک است. حال مهندسان ام آی تی توانسته‌اند با توسعه یک پردازنده کوچک به ایده ساخت این پهپادهای کوچک و تجاری کردن آنها نزدیک‌تر شوند.

هم اکنون پرادزنده‌های پهپادها به دلیل حجم بالای پردازش اطلاعات، انرژی بالایی مصرف می‌کنند و احتیاج به منبع انرژی بزرگی دارند اما اگر بتوان میزان مصرف انرژی را کاهش داد یا پردازش اطلاعات را بهینه کرد می‌توان پردازنده‌ای داشت که برای ساخت این پهپادهای کوچک مناسب باشد.

این پهپاد کوچک ساخته شده در ام آی تی همچنین از یک الگوریتم جدید بهره می‌برد که میزان دستورات لازم برای پردازش را هم کاهش داده است.

مایکروسافت در حال ساخت یک دستگاه فوق‌العاده

شرکت مایکروسافت که در گذشته با ارائه دستگاه‌های سری سرفیس بازار را دچار تحول کرده بود، در حال طراحی یک دستگاه جدید با نام اندرومدا (Andromeda) است.

این دستگاه در اصل یک گوشی تاشو است که می‌تواند هم تبدیل به گوشی شود، هم تبلت، هم یک نوت‌بوک مینیاتوری.

این محصول که قرار است تا پایان سال جاری میلادی معرفی شود، دارای دو نمایشگر است که با یک لولای خاص به هم متصل است. این دو نمایشگر در زاویه صفر بسته است و در زاویه ۹۰ تا ۱۲۰ تبدیل به یک نوت‌بوک کوچک می‌شود که یک صفحه تبدیل به صفحه کلید و دیگری تبدیل به صفحه نمایش می‌شود.

در حالت ۱۸۰ درجه این دستگاه تبدیل به تبلت می‌شود و در زاویه ۳۶۰ می‌توان مانند موبایل از آن استفاده کرد.

مایکروسافت قصد دارد با ارائه این محصول بازار را متحول کند، همان کاری که اپل در سال ۲۰۰۷ با عرضه سری اول آیفون کرد.

اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر

اینستاگرام اعلام کرد بیش از یک میلیارد کاربر دارد. این تعداد در سال گذشته میلادی حدود ۸۰۰ میلیون نفر بوده‌اند. از طرفی اینستاگرام نزدیک به ۳۰ درصد از درآمد فیسبوک از طریق تبلیغات را به خود اختصاص داده است.

اینستاگرام در هفته گذشته هم اینستاگرام تی‌وی (IGTV) را رونمایی کرد. در این بستر می‌توان فیلم‌هایی با زمان بیش از یک دقیقه را نمایش داد. این پلتفرم جدید البته همچنان دارای ضعف‌های ساختاری است و تا بلوغ فاصله زیادی دارد.

ایر پاور محصول جدید اپل

ایر پاور به عنوان محصول جدید اپل در ماه سپتامبر معرفی خواهد شد. این محصول یک پد شارژ بی‌سیم برای برخی محصولات اپل است که در سال گذشته معرفی شده بود، اما هنوز وارد بازار نشده است. تولید ایر پاور قرار بود در ماه ژوئن امسال آغاز شود، ولی به دلیل مشکلاتی از جمله داغ شدن این دستگاه، تولید آن با تأخیر روبه‌رو شده است.

این پد می‌تواند نسخه‌ سبک از iOS را اجرا ‌کند به همین دلیل می‌تواند انرژی و جریان برق را مدیریت کرده و با دستگاه‌های دیگر اپل ارتباط ایجاد کند.

این دستگاه می‌تواند چند دستگاه اپل را که قابلیت شارژ بی‌سیم دارند به طور همزمان شارژ کند. هم‌اکنون برخی محصولات اپل مانند آیفون ایکس قابلیت شارژ بی‌سیم دارند.

یک بازی هیجان‌انگیز در پلتفرم موبایل

بازی‌های موبایل هم‌اکنون با توجه به توسعه اینگونه دستگاه‌ها بسیار متفاوت‌تر از قبل شده‌اند و یکی از موفق‌ترین و متفاوت‌ترین این بازی‌ها PUBG است. این محصول هم اکنون برای اندروید و آی او اس توسعه یافته است و در سیستم‌های اندروید حدود ۵۰ میلیون دانلود داشته است.

این بازی توانسته است فاصله بین بازی‌های موبایل و کنسول‌های بازی را کاهش دهد و موفق شده مسیر جدیدی را برای سازندگان بازی در جهان، برای موبایل‌ها ایجاد کند. مسیری که شاید در آینده بتواند کنسول‌های بازی را با خطر کاهش مشتری روبه‌رو کند.


البته ممکن است این موضوع هم‌اکنون دور از ذهن باشد، اما ۱۰ سال پیش اگر به فردی می‌گفتید آیفون می‌تواند مسیری را در صنعت ساخت موبایل ایجاد کند که کاربران را به استفاده از تلفن همراه به جای تبلت یا رایانه شخصی علاقه‌مند کند، کمتر کسی حرف شما را جدی می‌گرفت؛ موضوعی که امروز به واقعیت نزدیک شده است.

این احتمال وجود دارد که بازی‌هایی مانند PUBG چنین مسیری را برای برخی کنسول‌های بازی ایجاد کند.