درخواست سازمان بهداشت جهانی برای تحقيقات بيشتر در چین و آزمايشگاه ووهان

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که تحقیقات پیشین در چین نتایج قانع کننده‌ای نداشته است

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که سازمان بهداشت جهانی برای بررسی دقيق‌تر منشاء ویروس کرونا خواستار حقیقات بیشتر در چین و به طور مشخص بازرسی از آزمایشگاه ووهان شده ولی در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که دولت چین با ماموریت تحقیقاتی دوم موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی این پیشنهاد را درجلسه غیرعلنی کشورهای عضو این نهاد در روز جمعه ۲۵ تیر مطرح کرد.

آقای ادهانوم روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت ماموریت تحقیقاتی اول در چین نتایج قانع کننده‌ای نداشته و اطلاعات ناقص در مورد روزهای اول شیوع ویروس در آن کشور به تحقیقات در مورد منشاء همه‌گيری ویروس کرونا لطمه زده است.

بیشتر در این باره: دبیرکل سازمان بهداشت جهانی: رد فرضیه سرایت ویروس کرونا از آزمایشگاه زودهنگام بود

سازمان بهداشت جهانی بهار امسال یک هیئت پژوهشی بین المللی را به چین اعزام کرد. این تحقیقات با همکاری متخصصان چینی انجام شد و در گزارش نهایی خود اعلام کرد که به احتمال فراوان منشاء همه‌گيری ویروس کرونا انتقال آن توسط جانوران دیگر از خفاش‌ها به انسان بوده است. این گزارش نشت ویروس از آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان را بعید دانست.

اما برخی از کشورها از جمله آمریکا و بخشی از جامعه علمی خواستار انجام تحقیقات دقیق‌ر در مورد روزهای اول شیوع ویروس و عملکرد آزمایشگاه ویروس شناسی شهر ووهان شده‌اند که همزمان با شیوع ویروس کرونا در حال تحقیق روی خفاش‌ها بوده است.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند سازمان بهداشت جهانی در طرح خود خواستار انجام تحقیقات بیشتر در چین و نه هیچ کشور دیگری شده و به طور مشخص بر بازرسی از عملکرد آزمایشگاه ویروس‌شناسی شهر ووهان تاکید کرده است.

دفتر نمایندگی چین در نهادهای وابسته به سازمان ملل در شهر ژنو به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.

تدروس ادهانوم روز پنجشنبه گفت: «ما در مورد نحوه فعالیت آزمایشگاه ووهان هنگام شیوع ویروس و قبل از آن به اطلاعات دقیق و مستقیم نیاز داریم. درصورت دریافت اطلاعات کامل می‌توانیم تحقیقات در آن آزمایشگاه را کنار بگذاریم. با توجه به فرضیه‌های گوناگونی که در مورد منشاء همه‌گیری ویروس مطرح شده چالش اصلی شفافیت و دسترسی کامل برای انجام تحقیقات است.»

دولت چین فرضیه نشت ویروس ازآزمایشگاه ووهان را «مسخره» توصیف کرده و بارها تاکید کرده است که «سیاسی کردن» مسله به انجام تحقیقات صحیح لطمه می‌زند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن