پیامدهای جنگ اوکراین؛ قیمت غذا و انرژی در «سه سال آینده» افزایشی خواهد بود

یک زمین زراعی در باربادوس در جزایر کارائیب؛ عکس از آرشیو

همزمان با هراس فزاینده از رشد ضعیف اقتصاد جهانی و احتمال تکرار شوک تورمی دهه ۱۹۷۰، بانک جهانی هشدار داده است که جنگ در اوکراین به معنای افزایش قیمت‌ها و گرانی غذا و انرژی در سه سال آینده خواهد بود.

این موسسه مالی بین‌المللی مستقر در واشینگتن در تازه‌ترین ارزیابی خود از اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده است که خطر تداوم گرانی کالاهای مصرفی تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی، به رکود تورمی و افزایش فشار ناشی از هزینه‌های زندگی منجر شود.

بانک جهانی پیش از این در اواخر فروردین‌ماه امسال در واکنش به پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین، ارزیابی خود از نرخ رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ را تغییر داد.

بنا بر اعلام دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، رشد اقتصاد جهان که پیش از این ۴.۱ درصد پیش‌بینی شده بود به ۳.۲ درصد کاهش خواهد یافت.

بانک جهانی تاکنون یک میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین اختصاص داده و برای ادامه کار نهادهای دولتی آن کشور نیز بودجه‌ای یک‌ و نیم میلیارد دلاری در نظر گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از ۲۴ فوریه (بامداد ۵ اسفند) دستور تهاجم به اوکراین را صادر کرد. از آن زمان، حملات مداوم و سنگین ارتش روسیه ویرانی‌های گسترده‌ای را در مناطق مختلف اوکراین برجای گذاشته است.