رویترز: عربستان در حال بررسی آتش بس در یمن است

نیروهای وفادار به عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری یمن (عکس از آرشیو)

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقام‌های دولت عربستان در حال بررسی نوعی از آتش بس در یمن هستند.

این گزارش می افزاید، در صورت دستیابی به چنین آتش بسی، تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن و ارسال کمک‌های انسانی به این کشور وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

شبه نظامیان حوثی دو هفته پیش پیشنهاد کردند در صورتی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حملات به مناطق تحت کنترل این گروه را متوقف کند، آنها نیز به حملات خود علیه عربستان پایان خواهند داد.

عربستان تاکنون به طور رسمی این پیشنهاد را رد یا قبول نکرده است، اما سه منبع دیپلماتیک و دو منبع مطلع به رویترز گفته اند عربستان سعودی به طور جدی در حال بررسی نوعی آتش بس در یمن باری پایان دادن به درگیری ها است.

دو منبع مطلع گفته‌اند، میزان حملات هوایی عربستان سعودی به قلمرو تحت کنترل شبه نظامیان حوثی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

در همین زمینه خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان روز روز گذشته در توییتر خود نوشته بود که نگاه عربستان به پیشنهاد حوثی ها جهت برقراری آتش بسی «مثبت» است.

پنجم مهر ماه نیز روزنامه وال‌استریت‌جورنال به نقل از برخی منابع مطلع گزارش داده بود ریاض با «برقراری آتش‌بس در برخی از نقاط این کشور» موافقت کرده است.

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه ملل متحد درامور یمن روز نهم مهر ماه به صنعا، پایتخت یمن، شهری که کنترل آن در دست حوثی‌ها و متحدان این گروه است، رفت.

مارتین گریفیتس در این سفر با رهبر حوثی دیدار کرد. بنا بر گزارش‌ها هدف از این دیدار، گفت‌وگو در مورد احتمال برقراری صلح و پایان دادن به جنگ چهار ساله در یمن بود.

ئتلاف به رهبری ریاض چهار سال پیش برای بازگرداندن قدرت به دولت عبد ربه منصور هادی برپا شد، اما شبه‌نظامیان حوثی‌ همچنان کنترل پایتخت و بخش‌هایی دیگر از یمن را در دست دارند.

مارتین گریفیث پیشتر گفته بود:«یمن باید این چرخه خطرناک خشونت را کنار گذاشته و خود را از تشدید تنش‌های اخیر در منطقه که ممکن است صلح در یمن را به خطر بیاندازد دور نگاه دارد.»

جنگ یمن «هزاران کشته» برجای گذاشته، بیش از سه میلیون نفر را جابه‌جا یا آواره کرده و این کشور را در آستانه قحطی شدید و همه‌گیری بیماری‌هایی مانند وبا قرار داده‌است.

در میانه شهریور ماه سازمان ملل متحددر گزارش تازه‌ای گفته بود ایران، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و کشورهای دیگر ممکن است در جرایم جنگی جنگ یمن مقصر و مسئول شناخته شوند. ائتلاف عربی، مشخصا خود عربستان و همچنین شبه‌نظامیان حوثی نیز با اتهام‌های مختلفی در مورد دست زدن به جنایت جنگی روبه‌رو شده‌اند.

سازمان ملل وضعیت مردم یمن را «بدترین بحران انسانی معاصر» توصیف کرده است