ویروس کرونا؛‌ هشدار پزشکان بدون مرز درباره «بروز فاجعه» در یمن

صنعا پایتخت یمن (عکس از آرشیو)

سازمان پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه درباره شیوع ویروس کرونا در کشور جنگ زده یمن هشدار داد و گفت، بسیاری از مبتلایان به این ویروس حتی نمی‌توانند خود را به بیمارستان و مراکز درمانی برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید، از ۳۰ آوریل تا ۱۷ ماه مه ۱۷۳ مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در شهر عدن بستری شدند که ۶۸ نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

کارولین سگوین، مدیر عملیات سازمان پزشکان بدون مرز گفته است، آنچه ما در مرکز خود از نظر تعداد مبتلایان و قربانیان شاهد آن هستیم، فقط بخش کوچکی از نوک این کوه یخی است .

وی اضافه کرده است: بسیاری از مردم وقتی به مراکز درمانی ما می آیند که دیگر خیلی دیر شده است و ما می دانیم بسیاری از مردم اصلا به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند و در خانه هایشان جان خود را از دست می دهند.

ویروس کرونا در حالی در یمن شیوع یافته است که جنگ داخلی شش ساله در یمن، سیستم بهداشت و درمان این کشور را نابود کرده و میلیون‌ها نفر در خطر قحطی قرار دارند.

از سال ۲۰۱۴ که شبه نظامیان حوثی تحت حمایت ایران پایتخت یمن را تصرف کردند، عربستان و امارات برای حمایت از دولت قانونی عبدربه منصور هادی در جنگ یمن مشارکت کردند.

با این حال، در ماه‌های گذشته درگیری‌هایی بین نیروهای جدایی‌طلب جنوبی مورد حمایت امارات با نیروهای دولتی مورد حمایت عربستان هم رخ داده است.