نیروهای مورد حمایت امارات از اطراف الحدیده در غرب یمن عقب نشینی کردند

نیروهای ائتلاف در منطقه «الدریحیمی» در جنوب الحدیده در سال ۲۰۱۸

نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی که بخشی از ائتلاف به رهبری عربستان هستند، روز جمعه اعلام کردند که از اطراف شهر الحدیده در غرب یمن عقب‌نشینی می‌کنند تا در جبهه‌های دیگر با شبه نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران مقابله کنند.

در بیانیه مشترک نیروهای تحت حمایت امارات متحده عربی آمده است، با توجه به آتش‌بس برقرار شده در اطراف شهر الحدیده در چارچوب توافق تحت حمایت سازمان ملل، دیگر لزومی به حفظ نیروها در اطراف شهر الحدیده وجود ندارد.

براساس توافق آتش بس در الحدیده زیر نظر سازمان ملل از سال ۲۰۱۹ اجرا شد، نیروهای دو طرف پذیرفتند که از اطراف الحدیده عقب‌نشینی کنند.

در بیانیه مشترک این نیروها تاکید کرده‌اند که ماندن در این مواضع دفاعی «اشتباه» است، چرا که برخی از محورها و جبهه‌های جنگ در یمن نیاز به «حمایت» این نیروها دارد.

رویترز می‌گوید مشخص نیست که عقب نشینی نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی از اطراف شهر الحدیده با خروج نیروهای عربستان از عدن در جنوب یمن مرتبط است یا خیر.

ژنرال ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان، چهارشنبه گزارش‌های منتشر شده درباره خروج نظامی عربستان از جنوب یمن را «بی‌اساس و بی‌پایه» دانست و گفت، این تحولات بخشی از جابه جایی معمولی نیروها است.

سه منبع مطلع اماراتی به رویترز گفتند که نیروهای مورد حمایت امارات همچنین از دو منطقه «الدریحیمی» و «التحیتا» در جنوب الحدیده عقب نشینی کردند و نیروهای شبه نظامی حوثی وارد این مناطق شدند.