سازمان ملل: طرفین جنگ یمن بر سر تمدید دو ماهه آتش‌‌بس توافق کردند

جنگ خونین هفت ساله در یمن میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد، طرف‌های درگیر در جنگ یمن با پایان یافتن موعد آتش‌بس در روز پنج‌شنبه توافق کردند که این توافق را تحت شرایط موجود برای دو ماه دیگر تمدید کنند.

یک مقام یمنی گفت، هیات‌های نمایندگان دولت یمن که تحت حمایت عربستان سعودی است و جنبش حوثی که متحد ایران محسوب می‌شود قرار است جهت ادامه مذاکرات به امان، پایتخت اردن، بازگردند.

این آتش‌بس که از روز دوم آوریل شروع شده باعث توقف عمده عملیات‌های نظامی در یمن و حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی شد و همچنین شرایط را برای توزیع کمک‌های انسان‌دوستانه در کشور جنگ‌زده یمن بهبود بخشید.

از این آتش‌بس به عنوان مهم‌ترین گام به سوی پایان جنگ یمن نام برده شده است، جنگی که ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته و به تنش‌ها در روابط میان ریاض و واشینگتن افزوده است.

هانس گراندبرگ، نماینده سازمان ملل متحد در یمن، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «یمنی‌ها طی دو ماه اخیر مزایای این آتش‌بس را کاملا احساس کرده‌اند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز از تمدید این آتش‌بس استقبال کرد و گفت که بدون دیپلماسی منطقه‌ای چنین امری میسر نبود.

آقای بایدن در بیانیه‌ای عنوان کرد: «عربستان سعودی با ابتکارات خود برای اجرای شرایط این آتش‌بس که با رهبری سازمان ملل متحد حاصل آمد، از همان آغاز رهبری شجاعانه‌ای را به نمایش گذاشت.» وی افزود: «عمان، مصر و اردن نیز در اجرای روند این آتش‌بس نقش داشتند.»

بایدن که از قتل جمال خاشقچی، ستون‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست به دست عوامل امنیتی عربستان سعودی، خشمگین است، تلاش کرده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را بازتعریف بکند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، قتل آقای خاشقچی را تایید کرده بود.

دولت بایدن بهمن ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که حمایت واشینگتن از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن پایان می‌یابد. آقای بایدن همان زمان گفت، به تمامی حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ در یمن، از جمله فروش تسلیحات مربوط به این درگیری، پایان می‌دهیم.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.خ