حمله رسانه‌های حکومتی به مولوی عبدالحمید؛ نورنیوز: حمله زاهدان بدون تقاص نخواهد ماند

مولوی عبدالحمید

در حالی که برخی رسانه‌های حکومتی از فرصت حمله به یک کلانتری در زاهدان برای تشدید انتقادهای خود از مولوی عبدالحمید بهره برده‌اند، رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ایران تهدید کرد که این حمله «بدون تقاص نخواهد ماند».

نورنیوز که از آن به عنوان رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نام می‌برند، روز یکشنبه ۱۸ تیر در حساب توئیتر خود اضافه کرد: «اظهارات ساختارشکنانه و اقداماتی که بستر ناامنی و خونریزی را در استان سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند، مخدوش‌کننده امنیت به عنوان خط قرمز نظام است.»

این پیام سپس در مورد کشته شدن دو نیروی انتظامی در حمله به کلانتری زاهدان نوشت که این حمله «بدون تقاص نخواهد ماند»

این وبسایت به شخص یا گروهی اشاره نکرد، اما انتشار این توئیت همزمان با انتشار انتقادهایی از مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در رسانه‌های حکومتی است.

علاوه بر خبرگزاری تسنیم که تاکنون بارها علیه مولوی عبدالحمید موضع گرفته، روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز روز یکشنبه مدعی شد که حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان «نتیجه مستقیم سخنان افراطی کسانی است که در چند ماه گذشته با سوء‌استفاده از تریبون‌های نمازجمعه و سایر امکانات تبلیغاتی استان سیستان و بلوچستان تلاش کردند بذر بدبینی در جامعه بپاشند.»

این روزنامه نیز تهدید کرد که «صاحبان این مواضع انحرافی و ضد وحدت ملی طبعا باید پاسخگوی سخنان افراطی چند ماهه اخیر خود باشند و تاوان ایجاد ناامنی‌ها و ریخته شدن خون‌های بی‌گناهان را بدهند.»

رسانه‌ها در ایران صبح روز شنبه، ۱۷ تیر، خبر دادند که «افراد مسلح» به کلانتری ۱۶ زاهدان در نزدیکی مسجد مکی حمله کرده‌اند. در این حمله دو مأمور نیروی انتظامی و هر چهار مهاجم کشته شدند.

گروه مسلح جیش‌العدل مسئولیت حملۀ روز شنبه به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت و این کلانتری را «یکی از عوامل اصلی وقوع جمعه خونین» خواند.

بیشتر در این باره: مرگ «دو نیروی انتظامی» در حمله افراد مسلح به کلانتری ۱۶ زاهدان؛ جیش‌العدل مسئولیت حمله را به عهده گرفت

همزمان مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، در پیامی از مردم منطقه، به‌ویژه زاهدان، از این خشونت مرگبار اعلام برائت کرد و خواست که «ضمن حفظ آرامش و خویشتن‌داری، از هر نوع حرکت و عملی که باعث ناامنی می‌شود پرهیز کنند».

او نوشت: «اگرچه تاکنون ابعاد این جریان برای بنده مشخص نیست و از کیفیت این حمله و اینکه چه گروه یا افرادی پشت آن هستند بی‌اطلاع هستم، اما پیشاپیش نگرانی و برائت خویش را از هر نوع خشونت و حملۀ مسلحانه و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد اعلام می‌دارم.»

موج حملات رسانه‌ای علیه مولوی عبدالحمید در حالی است که بر اساس بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در همان ماه‌های آغازین اعتراضات خواستار «بی‌آبرو کردن» مولوی عبدالحمید شده است.

همچنین محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از مواضع مولوی عبدالحمید به تندی انتقاد کرده و خواهان برخورد با او و مسجد متعلق به او شده بود.

بیشتر در این باره: افزایش فشارها علیه مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید در جریان اعتراضات سراسری ایران، یکی از حامیان اصلی معترضان بوده و اظهارات او در قالب خطبه‌های نماز جمعه که هفته‌هاست ادامه دارد خشم مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی را برانگیخته است.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های مستقل از تداوم بازداشت‌ها برای تحت فشار قرار دادن مولوی عبدالحمید خبر دادند و همچنین دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز گزارش‌ها مربوط به خنثی شدن یک طرح ترور او را تأیید کرد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ م.ت / پ.پ