ظریف: ما نگفته‌ایم که اسرائیل را نابود می‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تکذیب کرده که کسی در حاکمیت جمهوری اسلامی ایران اصولا گفته باشد که (ما) «اسرائیل را نابود می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در مصاحبه با هفته‌نامه لوپوئن نسبت دادن این گفته به آیت الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی یا محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران، را نیز رد کرده است.

بر اساس ترجمه‌ای که ایسنا شنبه اول دی از گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با این نشریه فرانسوی منتشر کرده، آقای ظریف افزوده که آیت الله خمینی گفته بود «اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد... [یعنی] اسرائیل با این سیاست‌هایی که دنبال می‌کند به این سرنوشت مبتلا خواهد شد... نه این که می‌خواهد آن را نابود کند.»

وی سپس گفته که محمود احمدی‌نژاد هم سخنان آقای خمینی را به همان شکل تکرار کرده است.

گزارشگر هفته‌نامه لوپوئن هنگام پرسشی در مورد نگرانی‌های فرانسه و جامعه جهانی از موشک‌های دوربرد ایران، به وزیر خارجه جمهوری اسلامی یادآور شده که عربستان و امارات که فرانسه هم به آنها هواپیماهای پیشرفته می‌فروشد، «برای نابودی اسرائیل فراخوان نمی‌دهند».

این گزارشگر از آقای ظریف پرسیده است مگر «روی برخی از موشک‌های شما شعار "مرگ بر اسرائیل" نوشته نشده است؟»

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفته است: «آقای نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نیروگاه هسته ای "دیمونا" رفته بود، یعنی جایی که تسلیحات هسته‌ای ساخته می‌شود و در آنجا اعلام کرد که ایران را نابود خواهد کرد. وی نگفت که "کشور ما باید نابود شود" بلکه گفت "کشور ما را نابود خواهد کرد". چرا آقای (امانوئل) ماکرون (رییس جمهوری فرانسه) به این موضوع واکنشی نشان نداد؟ چرا هیچ‌کس در فرانسه در باره این سخنان بپا نخاست؟»

محمد جواد ظریف افزوده «اما در باره آنچه که به ما مربوط می‌شود، ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد. هیچ کس چنین حرفی نزده است».

ادعای وزیر خارجه ایران در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از آغاز روی کار آمدن، اسرائیل را غیرمشروع نامید و شعار «مرگ بر اسرائیل» را سرداد که بعد از حدود چهل سال، کماکان در آیین‌های حکومتی و سخنرانی‌های رهبر و مقامات نظام و «روز قدس» تکرارمی‌شود، و همزمان از حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و گروه‌های متعدد دیگر در ضربه زدن آنها به اسرائیل حمایت عملی می‌کند.

آیت الله خمینی گفته بود که «اسرائیل یک غده سرطانی است و باید از روی زمین محو شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس اسبق مجلس، رییس جمهوری اسبق و مسئول نهادهای متعدد دیگر نظام، نیز اظهاراتی درباره نابودی و حتی «ذوب» و «خفه کردن» اسرائیل به دست «بچه های ایران» داشته است. وی در خطبه های نماز جمعه آبان ۱۳۸۰ نیز گفت: «استعمال یک بمب اتم در اسرائیل، هیچ چیز را باقی نمی گذارد...»

همچنین محمود احمدی‌نژاد در نخستین سال ریاست جمهوری‌اش در همایش «جهان بدون صهیونیسم» در تهران گفت: «امام خمینی فرمان داد که این رژیم اشغالگر باید از صفحه روزگار محو شود؛ این یک اظهارنظر بسیار هوشمندانه بود.»

وب‌سایت رسمی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم صفحه‌ای با عنوان «۲۰ جمله از رهبر انقلاب در باره موضع جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل» دارد که در آن، یک جمله او یادآوری شده که ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ در خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت «جمهوری اسلامی از هر ملت و گروهی که با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، پشتیبانی و حمایت خواهد کرد».

این صفحه در تارنمای رسمی رهبر نظام ایران یک جمله دیگر او را ذکر می‌کند که ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ گفت: «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیه نکرد؛ این‌که رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است».

ایران بر روی موشک‌های برد بلند «قدر اِچ» هنگام پرتاب آنها از کوه البرز در ۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۵ ماه بعد از برجام، عبارت عبری «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» را نوشت. این امر اگرچه انتقاد غیرمستقیم حسن روحانی را در پی داشت اما خود او ماه گذشته برای نخستین بار اسرائیل را «غده سرطانی» نامید.

با وجود خصومت ایران و اسرائیل از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، به نظر می‌رسد که این دشمنی در دوره اخیر تشدید شده به طوری که نخست وزیر اسرائیل نیز پی در پی سخنان بی‌سابقه‌ای را در مورد آمادگی کشورش برای ضربه زدن به ایران بیان می‌کند.

بنیامین نتانیاهو که از نقش کشورش در خروج آمریکا از برجام سخن گفته، در روزهای گذشته تکرار کرد که اسرائیل همچنان به «مبارزه با برجام» و مقابله با ایران در منطقه «متعهد است».

او اخیرا در کوره اتمی دیمونا گفت، کشوری که ما را تهدید می‌کند، خود را در خطر مشابه می‌گذارد.

نتانیاهو همچنین برای نخستین بار به تازگی گفت «ارتش اسرائیل، تنها ارتش دنیا است که با ایران مستقیم در جنگ است»، اظهار نظری که به صدها حمله کشورش به «اهداف ایرانی» در سوریه اشاره داشت.

وی هفته گذشته این را نیز برای اولین بار عنوان کرد که کشورش در صورتی که خطری از سوی ایران را حیاتی تشخیص دهد، بعید نیست به خاک ایران حمله کند.

آقای نتانیاهو همچنین در اشاره به «تهدیدهای ایران» گفت، صنایع نظامی کشورش «موشک تهاجمی» تولید کرده که هیچ کشوری آن را ندارد و «به هر نقطه و هر هدفی می‌رسد».