ظریف در مورد زاغری: انگلیس به استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی احترام بگذارد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و همتای بریتانیایی‌اش جرمی هانت

بنا بر گزارش‌ها، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با همتای بریتانیایی خود، در خصوص درخواست بریتانیا برای آزادی نازنین زاغری و دیگر افراد دوتابعیتی گفته است که «دستگیری و محاکمه این افراد بر اساس روال‌های کاملاً قانونی صورت گرفته‌است.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای ظریف روز شنبه، ۲۲ تیر، در ادامه این تماس تلفنی گفته است: «از دولت انگلیس انتظار می‌رود به اجرای قانون و استقلال قوه قضائیه در جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد».

نازنین زاغری-رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی و کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، فروردین ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد. او با اتهام «تلاش برای براندازی» حکومت ایران، به پنج‌سال حبس محکوم شده‌است. اتهام‌هایی که خانم زاغری و وکیلش رد کرده‌اند.

تأکید آقای ظریف بر لزوم «احترام» بریتانیا بر «استقلال قوه قضائیه جمهوری اسلامی» در حالی بیان می‌شود که علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان «تاثیر» بازجویان بر رای قضات در ایران٬ از «پرونده‌سازی» برای متهمان و بازداشت آنها به قصد تحت فشار گذاشتن و گرفتن «اقرار» در بازداشتگاه‌ها انتقاد کرده است.

پیش از این نیز بارها بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی، ادعای استقلال قوه قضائیه را رد کرده و از تسلط بازجویان بر امور زندان‌ها و حتی قاضی‌های پرونده‌ها خبر داده بودند.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین٬ نیز با اشاره به اظهارات مکرر رؤسای قوه قضائیه مبنی بر «استقلال قوه قضائیه»، این ادعا را رد کرده و نوشته که در نظام قضایی ایران، همه چیز «تابع مطلق نظرات مغرضانه و طمع‌کارانه بازجویان نهادهای امنیتی- نظامی است.»

مسئله نفتکش‌ها

در این گفت‌وگوی تلفنی مسئله توقیف نفتکش‌ها نیز به بحث گذاشته شده و جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است اگر جمهوری اسلامی تضمین دهد که نفتکش توقیف‌شده در جبل‌الطارق به سوریه نخواهد رفت، لندن به آزاد شدن آن کمک خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر ابرنفتکش گرِیس‌-۱ که ۲٫۱ میلیون بشکه نفت خام ایران را حمل می‌کرد، به‌هنگام عبور از آب‌های جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شد.

آقای ظریف در تماس تلفنی روز شنبه ابراز امیدواری کرده است که «نتایج بررسی‌های حقوقی و قضائی در جبل‌الطارق موجب رهاسازی هر چه زودتر نفتکش گریس وان که حامل نفت ایران بود، شود».

براساس گزارش وزارت خارجه ایران، محمد جواد ظریف در این گفت‌وگو با همتای بریتانیایی‌اش گفته است که جمهوری اسلامی ایران «به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد».