نگرانی سازمان ملل درباره اعمال محدودیت برای سفر ظریف در نیویورک

روز گذشته اعلام شد که وزیر خارجه آمریکا اجازه صدور روادید برای محمد جواد ظریف را داده‌ است.

فرحان حق، یک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه ۲۴ تیرماه نسبت به اعمال محدودیت برای سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در شهر نیویورک ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر در این باره: ظریف وارد نیویورک شد؛ «صدور روادید با تائید پومپئو انجام شد»

محمد جواد ظریف شامگاه یک‌شنبه به‌وقت ایران، برای شرکت در نشست شورای اقتصادی اجتماعی ملل متحد وارد نیویورک شد. پیشتر گزارش‌هایی در خصوص تحریم وزیر امور خارجه ایران توسط واشنیگتن مطرح شده بود، اما روز گذشته اعلام شد که وزیر خارجه آمریکا اجازه صدور روادید برای محمد جواد ظریف را داده‌ است.

به گزارش رویترز، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، محمد جواد ظریف تنها مجاز است که در محدوده بین فرودگاه جان اف کندی، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت نماینده ایران و مقر ساختمان سازمان ملل در نیویورک تردد کند.

فرحان حق می‌گوید، سازمان ملل با نمایندگی‌های آمریکا و ایران در تماس است و نگرانی خود را در این زمینه با ایالات متحده، میزبان سازمان ملل مطرح کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که محدودیت اعمال شده برای محمد جواد ظریف کاملا با توافق آمریکا و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ مطابقت دارد.

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با واشینگتن پست گفته بود، وقتی دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ندارند به تهران بروند، ما هم دلیلی برای گشت و گذار آزادانه دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک نمی‌بینیم.

مایک پومپئو در ادامه محمد جواد ظریف را متهم کرده است که از آزادی‌های موجود در آمریکا برای نشر تبلیغات «مخرب» استفاده می‌کند.

وی اضافه کرده است که محمد جواد ظریف سخنگوی یک حکومت استبدادی است و آنها آزادی بیان را سرکوب می‌کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرده است که وزیر امور خارجه ایران که از حکومتی حمایت می کند که مخالفان را زندانی می کند، با زنان و اقلیت‌های دینی به بدترین شکل رفتار می‌کند.

در همین حال، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام آمریکا گفته است:«قطعاً اعمال محدودیت حضور در برخی خیابان های نیویورک تاثیری در برنامه های کاری» محمد جواد ظریف ندارد.

وی اضافه کرده است: آقای‌ظریف «معمولاً در مقر سازمان ملل متحد، نمایندگی دائم ایران و اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در رفت و آمد هستند و همه دیدارها، مصاحبه ها و سخنرانی هایشان را در همین مکان ها انجام می دهند.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز ایرنا، و خبرگزاری فرانسه؛ خ